Under flera år har trycket på vårdpersonal ökat, med en åldrande befolkning och ökade dokumentationskrav med mycket övertidsjobb.
Ovanpå det kom en global pandemi, det är nu hög tid att göra vad vi kan för att underlätta för Sveriges sjuksköterskor.
Förra året gjorde SVT en kartläggning som visade att sjuksköterskorna i Sverige jobbat nästan 2,2 miljoner timmar övertid under de första 8 månaderna av 2020. HIMSS, Healthcare Information and Management Systems Society, och Nuance har i en undersökning som presenterades tidigare i år frågat över 400 läkare och sjuksköterskor i tio olika länder, däribland Sverige, om stressfaktorer och utbrändhet i vården.
98 procent, i de undersökta länderna, säger sig ha känslor på olika nivåer som i förlängningen kan kopplas till utbrändhet och 88 procent uppgav att covid-19 ytterligare hade förvärrat problemet.
Kvalitativa telefonsamtal med läkare och sjuksköterskor, som HIMSS gjorde, visar att uppbyggnaden av stress, överbelastning och i slutändan utbrändhet är allt ifrån personalbrist till administration. En nyckelfaktor som lyfts i undersökningen är arbetsbelastningens omfattning. En tidigare studie vid universitetet i Zaragoza i Spanien har kopplat långa arbetsveckor på över 40 timmar till större risk för utbrändhet; 88 procent av läkarna och 43 procent av de sjuksköterskor som deltog i Nuance och HIMSS undersökning uppgav att de befinner sig på fel sida om den här 40-timmarsgränsen.
63 procent av respondenterna i Norden uppger att dokumentation och journalskrivning är starkt bidragande orsaker till utmattning och känsla av utbrändhet. Journal of the American Medical Informatics Association har publicerat en artikel som kopplar utbränd vårdpersonal till krav på ökad dokumentation i samband med bredare implementation av journalsystem i USA. Och i Sverige kom nyligen boken “Papper, pengar & patienter − primärvården i administrationssamhället” med en ny studie där sjuksköterskor, läkare, undersköterskor och administratörer har fått uppskatta hur de tror att de disponerar sin tid och sedan har de fått kartlägga vad arbetsdagarna verkligen innehåller. I boken beskrivs att runt 40 procent av arbetstiden läggs på någon typ av administrativt arbete. Den ökade administrationen innebär mer stress och press och ökar risken för psykisk ohälsa.
AI och digital teknik kan ha en enorm potential att bidra till att minska bördan och tiden som spenderas på rutinartad dokumentation. Detta kommer att ge vårdpersonal mer tid att fokusera på de viktigaste uppgifterna i sitt arbete: att hjälpa och vägleda sina patienter.
Flertalet, 73 procent, av sjuksköterskorna anser att den administrativa bördan av klinisk dokumentation avsevärt bidrar till vårdpersonalens överbelastning. Tyvärr tillbringar sjuksköterskor så mycket som en fjärdedel av sina skift på att skapa patientdokumentation och andra administrativa uppgifter snarare än att fokusera på patientvård.
Att lindra den administrativa bördan vid dokumentation är ett område där vi kan göra det bättre för våra sjuksköterskor. Taligenkänning, röstkommandon, virtuella assistentfunktioner och AI-drivna lösningar i allmänhet kan alla göra dokumentationsarbetsflöden mer effektiva. Det stöder sjuksköterskornas välbefinnande i form av minskad stress och innebär en ökad patientsäkerhet, tack vare att patientens journalanteckningar blir tillgängliga snabbt.
Pandemin har inneburit en oerhörd arbetsbelastning för många sjuksköterskor. Nära hälften har bytt sin ordinarie arbetsplats för att arbeta med covidsjuka patienter, vilket ökar belastningen även för dem som inte arbetar med covidsjuka. För de som flyttar till enheter där de saknar erfarenhet kan det i sig innebära ökat stresspåslag. Många av landets sjuksköterskor har också själva insjuknat lång- eller kortvarigt i covid-19. Allt detta innebär förstås också ökad risk för patientsäkerheten i hela hälso- och sjukvården. Det är hög tid att göra så mycket som möjligt för att underlätta för Sveriges sjuksköterskor, där en hjälpande hand med det administrativa arbetet är en lågt hängande frukt.
Av Jesper Hessius, CMO Nordics på Nuance