Näringsrika grönsaksjuicer ett smidigt sätt att få i barnen dagsbehovet av grönt och frukt

Enligt Livsmedelsverkets kostråd, som grundar sig på Världshälsoorganisationens (WHO) rekommendationer, behöver barn äta 400 gram grönt och frukt om dagen för att må bra.

Att dricka den rätta kombinationen av färska grönsaker och frukter kan vara ett enkelt sätt att få i ofta ovilliga barn deras dagsbehov. Näringsterapeut Marlene Gustawson uppmuntrar även till att låta barnen vara med och se grönsakernas förvandling till vätska, vilket ökar intresset att prova och lära sig mer. Ny app om hälsosamma egengjorda juicer och grönsakslära underlättar och ger inspiration.

–  Genom att dricka egengjord grönsaksjuice är man säker på att man får i sig de näringsämnen som behövs för att må bra och vara frisk. Att göra juicerna tillsammans med barnen är även ett roligt sätt att få barnen intresserade av grönt och frukt, säger Marlene Gustawson, kostrådgivare och näringsterapeut på Optimal Hälsa.

Enligt Livsmedelsverkets kostrekommendationer behöver barnen äta 400 gram grönt och frukt varje dag för att må bra. För många är det svårt att hitta inspirationen för att få i sig så mycket. Den vanligaste grönsakskombinationen tomater, gurka och sallad är vattenbaserade och därmed inte lika näringsrika. Livsmedelsverkets senaste nationella kostundersökning Riksmaten (2010-2011) visar att snittsvensken inte äter tillräckligt med frukt och grönt.

Att istället dricka den rätta kombinationen av färska grönsaker och frukter kan vara ett sätt att säkra sitt dagliga intag.

Egengjorda hälsosamma juicer

Det finns två olika metoder att göra färsk juice av frukt och grönsaker: råsaftcentrifugering och den relativt nya metoden slow juicing, som betyder att man kallpressar juicen.

Båda metoderna ger lika näringsrika juicer som är fulla av vitaminer, enzymer och antioxidanter, men metoderna passar olika personer med olika behov: Råsaftcentrifugen är för familjen som på ett enkelt sätt vill kunna smyga i familjens alla medlemmar näringsrika grönsaker och frukter. Slow juicers är utformade för att enkelt extrahera saft, inte bara från grönsaker och frukt, utan även från blad, örter och nötter. Juicen från kallpressaren blir mer fiberrik då grönsakerna långsamt och under ett starkt tryck pressas ihop, vilket frigör fibrer, viktiga vitaminer, antioxidanter och enzymer.

Ny hälsoapp om näringslära och recept på näringsrika drycker underlättar

Hälsoappen Healthy Drinks är ett hjälpmedel där användaren kan se vilka näringsvärden och hälsoeffekter som varje grönsak och frukt har, utmana sig själv inom olika områden och hitta recept och inspiration.

–  För Philips är näringsrik mat en viktig del av en hälsosam livsstil som i längden förbättrar människors liv, och vi stödjer och erbjuder därför lösningar och hjälpmedel i hela hälsokedjan för att göra det enklare för människor i vardagen att leva sitt liv mer hälsosamt. Ett led i det arbetet är den här appen som både ger hälsosamma recept på näringsrika drycker och en överskådlig bild av det totala näringsinnehållet, säger Erica Lindhqvist, Nordisk Marknadsdirektör på Philips.

Appen Healthy drinks by Philips går att ladda ner gratis och finns tillgänglig för både Iphone och Android.

Post Comment