Tieto och Malmö stad digitaliserar vård- och omsorgsverksamheten – Tieto Oyj
– De digitaliserade processerna kommer att avsevärt förenkla arbetsrutinerna för våra drygt 8000 användare och medföra en bättre service för medborgarna, säger Björn Sassler, projektledare för systeminförandet i Malmö stad.
Det nya verksamhetssystemet, Lifecare, har tagit 15 månader att införa och utgör den första fasen av ett femårigt avtal värt 18 miljoner kronor. Systemet inkluderar hela kedjan från hantering av dokumentation och schemaläggning till boendeadministration, återrapportering av utförda insatser och arkivering. Systemet kommer också i framtiden kunna vara ingångsportalen till vård- och omsorgsverksamheten för kommunens alla brukare.
– Det är ett mycket omfattande arbete som utförts på kort tid. Projekt av denna omfattning brukar vanligtvis ta åtminstone två år att genomföra, men vi är redan igång. Det är en gedigen arbetsinsats och ett effektivt samarbete med leverantören som gjort det möjligt att klara av den snäva tidsramen, säger Bertil Sjöström, enhetschef på Stadskontoret, Välfärdsavdelningen.
Vård och omsorg utgör nästan en tredjedel av Malmö stads verksamhet och är ett prioriterat utvecklingsområde för kommunen. Leveransavtalet med Tieto ger kommunen möjlighet att avropa fler tjänster under avtalsperioden, som sträcker sig till år 2018 med option på ytterligare fem år. Fler mobila lösningar och medborgartjänster som ger kommuninvånarna möjlighet till utökad självservice via kommunens hemsida är exempel på funktioner som kan avropas.
– Den nya plattformen ger Malmö stad helt nya möjligheter. Systemet är webbaserat och innehåller applikationer som kommer att göra att personal inom hemtjänsten framöver kan dokumentera mobilt, direkt ute på fältet hos brukarna. Man sparar tid och dokumentationen blir säkrare, säger Jahn Sundin, affärsansvarig för vård och omsorg, Tieto Sweden Healthcare & Welfare.