​Cancerpatienter fick vänta för länge på utredning och behandling

För långa väntetider till utredning och behandling för patienter som drabbats av urotelial cancer (cancer i urinblåsa, njurbäcken eller urinledare) leder nu till att Skånes universitetssjukhus anmäler åtta fall enligt lex Maria.

Väntetiderna kan ha lett till att patienterna drabbats av allvarliga vårdskador.

Skånes universitetssjukhus gjorde i november 2018 en anmälan enligt lex Maria som omfattade nio patienter med diagnosen urotelial cancer. De för långa väntetiderna fanns då både till mottagning och operation och åtgärder sattes in för att förbättra situationen.

Fler patienter drabbade

Inom verksamhetsområde urologi har man noggrant följt utvecklingen för patienterna och under våren 2019 konstaterade man att ytterligare åtta patienter drabbats av de långa väntetiderna.
– Vi har identifierat de här fallen eftersom vi redan vet att väntetiderna för patienter med den här cancerdiagnosen är för långa. Konsekvenser för patienterna kan innebära en försämrad prognos och därmed risk för allvarlig vårdskada, säger Lars Malmberg, verksamhetschef för urologi på Skånes universitetssjukhus.

Väntetider fortsatt för långa

Åtgärderna som vidtogs efter anmälan hösten 2018 har haft otillräcklig effekt. Tillgång till operation har visserligen förbättrats då fler anestesi- och operationssjuksköterskor anställts och andra canceroperationer har kunnat flyttas för att ge utrymme för fler patienter med urotelial cancer att opereras på Skånes universitetssjukhus. En kösatsning har genomförts och en del urologiska operationer har flyttats till lasarettet i Landskrona.
Men trots åtgärderna är väntetiderna fortsatt för långa.
– Patienterna får fortfarande vänta för länge på mottagningsbesök, utredningsåtgärder och operationer på grund av brist på sjuksköterskor, specialistläkare, lokaler och operationskapacitet. En viktig brist att åtgärda är kapaciteten vid vår mottagning, säger Lars Malmberg.

Åtgärdsarbete fortsätter

Verksamheten tittar nu på om det går att göra ytterligare kösatsningar, rekrytera mer personal till mottagningen och få tillgång till fler mottagningsrum.
– Vi måste givetvis göra allt vi kan för att förbättra tillgängligheten för patienterna och vi arbetar med det på olika sätt. Vi ser att vi kunnat reducera en del av de flaskhalsar som bidragit till för långa väntetider, men samtidigt tillkommer det nya som gör att väntetiderna är fortsatt för långa, säger Björn Ekmehag, förvaltningschef på Skånes universitetssjukhus.