Apoteket är ett av de svenska bolag som är bäst när det gäller digital kundinteraktion.
Detta enligt Managementkonsultbolaget BearingPoints årliga undersökning Digital Ledares. Apoteket har det senaste året gått från plats 16 till plats två. Topp tre på årets lista över digitala ledare är Electrolux, Apoteket och Länsförsäkringar.
– Det senaste året har vi förändrat mycket i vårt arbetssätt och särskilt fokuserat på kundernas digitala resa. Därför känns det väldigt kul att det uppmärksammas i undersökningen och det visar att vi är på rätt väg. Ett stort tack till alla som bidragit till detta! Vi fortsätter att jobba hårt med att utveckla framtidens Apoteket med kunden i fokus, säger Apotekets marknadsdirektör Mikael Lenneryd.
Där är femte året i rad som BearingPoint har undersökt hur svenska storbolag står sig när det gäller digital kundinteraktion. I rapporten ”Digital Leaders in Sweden 2020” har 84 storbolag bedömts utifrån 230 kriterier inom fyra olika kategorier: digital marknadsföring, digital produktupplevelse, e-handel och e-CRM.
Electrolux har klättrat från en sjunde plats i fjol till en första plats med en genomsnittlig poäng på 3.51 på den femgradiga skalan. På andra plats återfinns Apoteket med 3.49 poäng, en stor förbättring från fjolårets 16:e plats då snittpoängen var 3.07. På bronsplats finns Länsförsäkringar år på 3.46 poäng.
– Intressant i årets ranking är att hela topp fem bytts ut. Inte för att de tidigare topp fem bolagen försämrats utan för att de nya fem förbättrats ännu mer. Totalt har det svenska genomsnittet ökat från 2.68 till 2.96. En utveckling som är väldigt positiv, men fortfarande finns stor förbättringspotential, säger Louise von Blixen-Finecke, partner på BearingPoint.