Helsingborgs stads socialförvaltning vill skapa en socialtjänst som i högre grad styrs av invånarnas behov och satsar därför på ett digitalt team.
Teamet har fria händer att tillsammans med brukare utveckla olika former av digitalt socialt arbete.
Efter årsskiftet startar socialförvaltningen ett digitalt team. Målet med teamet är att utveckla verksamheten för att kunna bedriva socialt arbete i en digital kontext, i syfte att öka värdet för brukarna. Genom digitalisering kan möten mellan invånare och socialtjänst i högre grad styras av invånaren vad gäller både tid och rum.
– Med digitala verktyg kan vi exempelvis öppna för möjligheten att boka tider när det bäst passar invånaren och att låta invånaren själv bestämma om mötet ska ske digitalt eller fysiskt. Vi kan öppna för invånaren att ta del av sin akt i digital form, och kanske till och med själv med egna ord skriva delar av sin egen utredning, säger Dinah Åbinger, socialdirektör.
Att digitalisera en tidigare analog process handlar om att skapa helt nya, och i vissa fall radikalt annorlunda, arbetsmetoder och arbetsprocesser. Teamet kommer att ha en tjänstedesigner knuten till sig och arbetet kommer att följas av forskare.
– Vi skapar ett dedikerat team för detta för att ha möjlighet att testa och utveckla nya metoder i liten skala. På så sätt kan vi utvärdera och anpassa arbetssätt innan de skalas upp och implementeras i verksamheten som helhet, säger Dinah Åbinger.