Igår avslutades årets upplaga av Mobile World Congress, MWC, i Shanghai.
Huaweis Fredrik Tumegård delar sin analys av hur årets stora tekniktrender kommer att påverka svenska företag och konsumenter.
MWC, Asiens ledande teknikmässa, pågick 23-25 februari och lockade över 200 utställare från hela världen.
IT- och telekombranschens tungviktare var som vanligt på plats och bland konferensens huvudtalare fanns Ken Hu, roterande ordförande i Huawei. På förhand handlade de flesta diskussioner om huruvida MWC alls skulle bli av i år med tanke på pandemin och ifall arrangörerna skulle införa vaccinkrav eller ej.
– När MWC till slut blev av dominerades mässan så klart av Covid-19, både i form av de säkerhetsåtgärder som omgärdade själva utställningsområdet men också i form av den teknik som lanserades och de diskussioner som fördes. Det är tydligt att pandemin har satt, och kommer fortsätta sätta, avtryck på teknik och innovationer, säger Fredrik Tumegård, kundansvarig på Huawei, som följde årets MWC.
Under pandemin har IT– och telekombranschen kraftsamlat och gemensamt accelererat digitaliseringen globalt. Nya tekniska landvinningar har kommit sjukvården, men även till exempel distansundervisningen, till gagn.
Tre dominerande trender på MWC
Utöver pandemin såg Fredrik Tumegård främst tre dominerande trender på MWC – artificiell intelligens (AI), 5G och hållbarhet.
– Utvecklingen av 5G har verkligen tagit fart under pandemin. På MWC såg vi exempel på vad tekniken kommer att innebära för vården, i Kina används 5G bland annat för att kunna göra ultraljud och andra undersökningar på distans. Det gör att man kan låta läkarna arbeta mer effektivt utan att kompromissa på säkerheten, distansundersökningar är ju dessutom bra i dessa tider av social distansering, säger Fredrik Tumegård.
Artificiell intelligens kommer att vara en viktig komponent i framtidens digitalisering och på MWC presenterade flera företag nya produkter och lösningar på området. I takt med allt mer digitaliseras ökar samtidigt energiåtgången och jämte pandemin och artificiell intelligens var därför hållbarhet en genomgående trend på mässan.
– Många av diskussionerna på MWC handlade om hur branschen kan minska både sin egen och sina kunders klimatpåverkan och flera lösningar och produkter presenterades som kan minska koldioxidutsläpp och energiåtgång. Eftersom vår bransch är en del av problemet kring klimatpåverkan måste vi också vara en del av lösningen, och det är glädjande att det var så tydligt på årets MWC att branschen tar stora kliv inom hållbarhetsområdet, säger Fredrik Tumegård.
Flera nyheter från Huawei
Under MWC presenterade Huawei en rad nya produkter och tjänster, bland annat OptiX SuperSite som är branschens första lösning för att inkludera optisk överföring och åtkomstnätverk på samma site. Företaget lanserade även 5GtoB, en 5G-lösning som kombinerar privata och publika nätverk, samt Digital Power Zero Carbon Network Solution som ska hjälpa operatörer över hela världen att nå sina mål om koldioxidneutrala nätverk.
Fredrik Tumegård, kundansvarig på Huawei, finns tillgänglig för intervju kring MWC, årets tekniktrender samt Huaweis produktlanseringar.
Här kan du se Huaweis programpunkter, talare och produktlanseringar från MWC