Allt fler skånska kvinnor som drabbats av bröstcancer är nöjda med upplevelsen av sin vård.
Många tycker också att de får ett bra och respektfullt bemötande.
Det visar de enkäter som patienterna har fått svara på.
De patientenkäter som mäter patientens upplevelse av och tillfredsställelse med vården för 2021, visar att helhetsintrycket av vårdförloppet är positivt och samma sak gäller frågor om respekt och bemötande.
– Det är väldigt glädjande. Jag upplever att bröstcancerprocessen har kommit långt i det patientnära arbetet, säger Anna-Karin Falck, överläkare bröstkirurgi och tillträdande regional cancersamordnare i Region Skåne.
Framgångsrikt arbete med bröstrekonstruktion
En annan mätning visar att centralsjukhuset Kristianstad ligger bäst till i landet vad gäller andelen av patienter som är nöjda med utseendet av sina bröst efter genomgången cancerbehandling. Det gäller både de patienter som behandlats med bröstbevarande kirurgi och de som fått ett helt nytt bröst återuppbyggt i samband med canceroperationen.
– Mycket glädjande data och sannolikt ett resultat av noggrant arbete och användande av plastikkirurgi i samband med bröstoperationen. Intressant är också att vi kan åstadkomma det trots att vi är ett av de sjukhus, nummer tre av 34, som gör störst andel bröstbevarande kirurgi, säger Tor Svensjö, överläkare bröst- och plastikenheten, Kristianstad.
Tillgängligheten för bröstcancerpatienten
Av de skånska bröstcancerpatienterna är det 26 procent som har startat sin behandling inom den tid som är målsättning för vårdförloppet.
– Vi ska inte glömma att de flesta patienterna ligger väldigt nära det beslutade ledtidsmålet. Men det finns en samordningsproblematik som är en av de faktorer som spelar in. Samtidigt är datumet inte alltid det viktigaste för patienten, utan att hen får en tid i handen och vet vad som händer i nästa steg, säger Anna-Karin Falck.
Tillsammans med den resursbrist som delvis präglar vården påverkar den bristande samordningen väntetiden i flera cancerförlopp.
– En av de delarna jag faktiskt kan bidra med i min nya roll som cancersamordnare är att ge verktyg till de som jobbar med vårdförloppen. Det är svårt att ha den organisatoriska överblicken i den direkta patientnära vården, säger Anna-Karin Falck.