Under onsdagseftermiddagen bjöd Visby på strålande väder när seminariet ”Kan utbildning minska digitalt utanförskap bland äldre?” hölls i Högskolan i Skövdes regi på Västsvenska arenan.
Eva Söderström, biträdande professor i datavetenskap på Högskolan i Skövde var på plats för att presentera forskningsdelen i projektet ”Mer Digital”.
”Kan utbildning minska digitalt utanförskap bland äldre?” var Högskolan i Skövdes tredje seminarium under Almedalsveckan i Visby. Seminariet inleddes med en välkomsthälsning från moderator Elisabeth Oesterreich, kommunikationschef på Högskolan i Skövde. Hon lämnade sedan över till Mia Forsäng, Business Accelerator på Telia som presenterade projektet Mer Digital och dess bakgrund.
– Många gamla tycker att det är oerhört läskigt med allt digitalt. Hade de till exempel försökt resa till Sverige idag, hade de kanske inte ens kommit hit. Alla ansökningar och bokningar måste idag göras digitalt.
Mer Digital vänder sig därför till äldre personer som vill bli mer digitalt aktiva. Utbildningens lärare består av elever från årskurs åtta som lär ut det seniorerna undrar över. Det kan handla om allt från hur man googlar något, till hur man skypar eller lägger ut något på Blocket. I Sunne, där projektet startade, var den lokala banken med och erbjöd hjälp att skaffa Bank-ID och Swish direkt på plats.
Fundera över tekniken
Med i panelen fanns också Kristina Lundberg, näringslivsutvecklare i Sunne kommun och Barbro Westerholm (L), Sveriges just nu äldsta riksdagsledamot. Barbro menar att tekniken har en central roll i hur äldre faktiskt kan bli mer digitala.
– Det handlar om tillgång till dator, vilket inte är gratis. Det går att ordna så att kommuner och bibliotek kan erbjuda datorer och personal som kan hjälpa till när det krånglar. Det är en allvarlig demokratifråga. Det måste också finnas lösningar för de som inte vill och inte kan.
Högskolan i Skövde står för forskningen
– Samarbetet med Högskolan i Skövde har varit fantastiskt bra. Genom de enkäter som skickats ut har det visat sig att 73 % av pensionärerna upplever att de efter utbildningen använder IT mer än förut, sa Mia Forsäng.
Tidigare forskning har gjort mycket för att förklara vad den digitala klyftan innebär, men det har pratats ganska lite om vad det faktiskt går att göra åt den.
– Det här projektet fyller ett glapp och det ger så mycket när vi gör det här tillsammans. Det handlar om att kunna delta i samhället, på samma villkor som alla andra. Att inte längre vara rädd för att göra sönder saker. Det handlar om att våga, sa Eva Söderström och fortsätter:
– När vi följde upp en deltagare från Mer Digital svarade hon till och med att hon skypade med sitt barnbarn just när vi ringde, så hon hade inte tid att prata med oss just då, sa Eva Söderström.