I augusti 2023 tillträder Charlotte Axlund som ny General Manager för Henkel Beauty Care Professional Norden.
Charlotte har en gedigen bakgrund som företagsledare med över 20 år inom skönhetsbranschen med högt uppsatta roller på bland andra L´ORÉAL, The Body Shop och BABOR.
En del av strategin, som Charlotte genomfört med utmärkta resultat i sina tidigare uppdrag, är att leda tillväxten framåt genom en digital transformation. Strategin innebär också en förflyttning av affärsmodellen från B2B till B2C för ökad varumärkeskännedom och ett tydligt fokus på att driva lönsam tillväxt.
– Jag ser verkligen fram emot den förändringsresa som vi har framför oss och har förmånen att ha ett fantastiskt expertteam med mig i utvecklingen för Henkel Beauty Care Professional framåt. Det är med stolthet som jag tar mig an denna roll som passar mig, mina värderingar och min mångåriga erfarenhet inom skönhet perfekt. Vi har marknadens starkaste färgportfölj och är marknadsledare inom hårstyling, och målsättningen är att vi ska fortsätta att expandera och flytta fram positionerna på marknaden med en stark tro på autentisk skönhet. Det kommer vi att möjliggöra genom att exempelvis samarbeta med exklusivt utvalda ambassadörer för att differentiera och levandegöra våra varumärken och unika koncept. Vi satsar också internt på att vara de bästa ambassadörerna och förebilderna för vår organisation och att fortsätta tänka banbrytande kring hållbarhet är, och kommer att fortsätta vara oerhört viktigt i allt vi gör. Det är dags att göra det avtryck på marknaden som våra unika koncept och varumärken förtjänar samt att bygga en ännu starkare och marknadsanpassad organisation” säger Charlotte Axlund i en kommentar.
Henkel globalt är börsnoterade på DAX och har mer än 50 000 anställda världen över. Henkel Norden grundades i Sverige 1925 och har idag även kontor i Norge, Danmark och Finland med huvudkontor i Stockholm. Henkel Norden har över 300 anställda och omsatte år 2022 €187 miljoner euro.
Henkel Beauty Care Professional är verksamma för både konsumenter och professionell verksamhet. I den breda produktportföljen ingår de unika koncepten Authentic Beauty Concept och STMNT. Authentic Beauty Concept är ett holistiskt premiumvarumärke som står för autentisk skönhet utan filter och med rena ingredienser. STMNT är ett groomingvarumärke som är framtaget av professionella barberare och just grooming är en trend som växer lavinartat. I Schwarzkopf Professional ingår också välkända produktserier såsom OSiS, Session Label, BC Bonacure, Fibre Clinix, BLONDME och Igora.