De hetaste träningstrenderna just nu

De senaste åren har roliga träningsformer fått ett uppsving och hemmasittandet banar väg för annorlunda metoder.

De hetaste träningstrenderna just nu 1Enligt kvinnor i Sverige är det bästa med träning en upplevd ökning i styrka, energi och självkänsla. Samtidigt visar Lifes

rapport Hälsobarometern att både stress och sömnsvårigheter minskar. Life listar tre träningstrender för dig som vill upptäcka nya hemmaträningsformer.

I Sverige tränar majoriteten av svenskarna någon gång i veckan, det visar flera hälsorapporter. Och att träning är bra för både kroppen och huvudet vet de flesta. Hela sex av tio kvinnor i Sverige uppger att de får ökad energi och blir piggare till följd av träning. En fjärdedel menar också att de känner mindre ångest. När det kommer till träning idag är många därför på jakt efter att hitta nya stimulerande träningsupplevelser för att fortsätta tycka att träning är något kul.

– Träningskulturen växer och trenderna blir allt fler. Gymmen och tränare idag har större krav på sig att leva upp till de förväntningar som många svenskar har. Skräddarsydda pass, holistiska träningsupplevelser och gym med känsloavdelningar låter galet för många men det bjuder även in för en annorlunda syn på träning. ”Ett nödvändigt ont” har varit en vedertagen beskrivning för motion men idag, mycket på grund av innovativa träningsformer, så har många istället genuint roligt på gymmet, säger Maria Wiberg, hälsorådgivare på Life.

De hetaste träningstrenderna just nu

Restriktioner är nu en del av vår vardag och hemmaträning genomsyrar alla träningstrender just nu. Många ställer sig frågan om en viss träningsform verkligen går att göra hemma och med lite kreativitet och en stark vilja så går det mesta att omvandla till ett hemmapass.

  1. Yoga HIIT

Träningshybrider blir allt vanligare och ett av de senast tillskotten är Yoga HIIT. Det är en kombination av snabba kroppsaktiveringar (högintensiv intervallträning) fyllda med dynamiska yogaställningar. Klasserna avslutas ofta med en helkroppsstretchning genom olika yogaövningar och numera finns det en uppsjö av guidade pass online.

  1. Mörkrumsträning

Med rätt stämning blir allt bättre. Inklusive träningen. Gym har ofta fel belysning och det är lätt att känna sig utsatt i den starka lysrörsbelysningen. Släck därför lampan och kör igång. Många gym som erbjuder mörkrumsträning har utrustat salarna med rött ledljus likt ett mörkrum som används för att framställa fotografier. Men det funkar minst lika bra att röja undan i ett rum hemma och släcka de starka lamporna innan du drar igång.