Generation Pep står bakom manifestationsdagen ”Upp och Hoppa, Sverige!

Det ägde rum den 31 januari varje år. I år, som en del av manifestationsdagen, utmanar organisationen hela Sverige i hur många jumping jacks man klarar av på 31 sekunder.

Generation Pep står bakom manifestationsdagen ”Upp och Hoppa, Sverige! 1Svenska fyraåringar sitter stilla nästan hälften av sin vakna tid, och bara 3 av 10 unga når upp till den rekommenderade mängden fysisk aktivitet 60 minuter per dag. För att skapa medvetenhet om frågan men också inspirera till mer rörelse tog Generation Pep initiativet till det som nu blivit Upp- och Hoppadagen den 31 januari.

I initiativet “Upp och hoppa, Sverige!” engagerar sig Generation Pep över 300 organisationer och företag samt flera av våra 1000 skolor som är anslutna till Pep Skola tillsammans i en manifestationsdag för alla barn och ungas rätt till ett hälsosamt liv.

– Målet med Upp och Hoppa är att vi ska inspirera till att bryta stillasittandet. Både vuxna och barn i Sverige är bland de mest stillasittande i världen, och vi är gjorda för att röra på oss och då behöver vi göra vad vi kan för att inspirera till mer rörelse i vardagen, säger Carolina Klüft verksamhetschef på Generation Pep.

I år får dagen spridning genom att en tydlig utmaning riktas till hela Sverige. Dels ska utmaningen fungera som en katalysator för manifestationsdagen men den är också en konkret rörelsehandling som kan bidra till att fler bryter sitt stillasittande.

– I årets kampanj ligger fokus på en gemensam rörelse – nämligen en jumping jack (en arm jack eller head jack). Vi har tusentals skolor, organisationer och företag i vårt nätverk som kommer vara med och göra utmaningen och i sin tur sprida den i sina nätverk. Vårt mål är att hela Sverige ska göra jumping jacks den 31 januari, säger Carolina Klüft verksamhetschef på Generation Pep.