Hur gör man för att utforma vården efter patientens behov? Ett sätt är att sätta sig in i patientens perspektiv och det kommer medarbetare på Södersjukhuset att få göra under en workshop där de får möjlighet att vara patienter.
Workshopen är en del av Hela Sös lär nytt & uppfinner – Södersjukhusets vecka kring utbildning, utveckling och innovation som pågår 7-11 november.
7-11 november är det dags för evenemangsveckan Hela Sös lär nytt & uppfinner på Södersjukhuset. En vecka där vi lyfter den spännande utbildning, utveckling och innovation som sker runt om på sjukhuset.
Under veckan, onsdag 9 november kl. 14.00-16.00,hålls workshopen ”För och med patienten genom tjänstedesign”. Då Södersjukhusets medarbetare att får prova en ny metod för att se vården från en patients perspektiv, och designa en upplevelse utifrån sin roll som patient.
– Det är först när vi själva får uppleva vilka utmaningar och svårigheter olika patienter kan stöta på som vi bättre kan förstå hur vårdens tjänster ska utformas på bästa sätt, säger Maria Stockhaus, innovationskoordinator på SLL innovation och en av dem som håller i workshopen.
Under workshopen kommer deltagarna och tilldelas olika begränsningar, som till exempel grönstarrsglasögon för att uppleva hur det är att ha grönstarr, öronproppar för att uppleva dövhet eller en klubba i munnen för talsvårigheter. Uppgiften är sedan att försöka ta sig hem från sjukhuset med ett färdtjänstkort.
– Det ska bli spännande att se hur de klarar uppgiften. Efteråt samlas vi för att tillsammans försöka hitta bättre lösningar för patienterna, berättar Maria Stockhaus.