-Vi är mycket stolta över att inrätta forskarutbildningsämnet Vårdvetenskap med inriktning mot arbetsintegrerat lärande (AIL) säger Åse Boman, prefekt vid Institutionen för hälsovetenskap.
Detta ger studenterna på våra specialistsjuksköterskeinriktningar möjlighet att gå vidare och forskarutbilda sig här hos oss. Samma möjlighet erbjuds nu också för de specialistsjuksköterskor som arbetar inom olika vårdverksamheter.
– Forskarutbildningen syftar till att skapa kunskap för ett modernt vård- och omsorgsarbete som inkluderar gott, säkert, hållbart och jämlikt vårdande, fortsätter Åse Boman.
Forskningsfrågor inom ämnet handlar om att skapa förutsättningar för att studera och utveckla arbetsintegrerat lärande (AIL) i förhållande till de människor som arbetar i vårdsituationer och möter patienter med olikheter avseende hälsa, livsvillkor, vårdbehov och resurser. Det finns också behov av nya arbetssätt, metoder och tjänster för att t.ex. digitaliseringens potential ska kunna tas tillvara i vården.
-För att kunna implementera ny kunskap i vården behövs forskande sjuksköterskor såväl inom högskolans vårdutbildningar som i vårdverksamheterna. Samverkan mellan högskolan och vårdverksamheter skapar goda förutsättningar för att identifiera problem och kunskapsluckor som kan bli föremål för utveckling av forskningsprojekt inom Vårdvetenskap med inriktning mot AIL, säger Åse Boman.
-Disputerade sjuksköterskor i klinisk verksamhet ses mer och mer som värdefulla resurser i vården och utgör en bro mellan den patientnära vårdverksamheten och akademin, säger Åse Boman vidare.
Institutionen för hälsovetenskap ger Sjuksköterskeprogrammet, Specialistsjuksköterskeprogrammet med flera olika inriktningar samt Programmet för socialpsykiatrisk vård. Här ingår arbetsintegrerat lärande AIL, både i moment förlagda vid högskolan (till exempel kliniskt lärandecentrum och case-metodik) och i moment under verksamhetsförlagd utbildning (VFU).