Sms-coaching kan bidra till hälsosammare levnadsvanor och bättre mående.
Det visar en studie där forskare vid Centrum för tjänsteforskning vid Karlstads universitet studerat hur digitala tjänster kan komplettera fysiska möten och stärka en beteendeförändringsprocess tillsammans med Friskvården i Värmland.
Att ändra beteenden till mer hälsosamma levnadsvanor är inte enkelt. Ny forskning vid Centrum för tjänsteforskning, CTF, visar att personlig digital coaching via sms bidrar till att öka chanserna att lyckas.
– Sms-coaching ökade klienternas förmåga att nå ett önskat målbeteende. Deras välmående och fysiska aktivitet ökade också, likaså förtroendet för sin hälsokonsulent, säger Charlotte Bäccman, lektor i psykologi vid CTF. För att tjänsten ska vara mest effektiv behöver den hjälpa till genom att påminna om och stötta klienterna i att finna tillfällen att utföra det önskade beteendet. Många klienter tycks ha blivit mer medvetna om sitt eget ansvar i en förändringsprocess, det ökade ansvarstagandet är viktigt för att upprätthålla det nya beteendet, och med några få undantag ville alla som deltagit i studien fortsätta att få sms-coachning.
Hjälp att leva mer hälsosamt
I studien medverkade hälsokonsulenter och klienter vid Friskvården i Värmland, en ideell förening vars mål är att bidra till bättre hälsa bland regionens invånare. En majoritet av klienterna har fått en remiss dit via hälso- och sjukvården eller sin arbetsgivare för att få hjälp att lära sig leva mer hälsosamt.
Hälsokonsulenterna skickade personliga sms för att påminna, motivera och uppmuntra en grupp klienter, mellan deras fysiska möten. Forskarna jämförde de klienter som fick coaching via sms och fysiska möten, med de som endast hade fysiska möten. Klienterna fick själva skatta sin hälsa och sitt mående. Forskarna tittade på förmågor, möjligheter och motivation till förändring hos klienterna.
– Det finns i dag en uppsjö av digitala hälsoappar utvecklade för att stödja beteendeförändringar, men få kan anpassas för att möta varje individs unika utmaningar och behov, säger Charlotte Bäccman. Därför ville vi i den här studien undersöka om och hur individuell skräddarsydd sms-coachning kan stötta beteendeförändringar hos individer med olika utmaningar och behov.
Kan stärka friskvårdsprocessen
Från hälsokonsulenternas perspektiv ger tjänsten ett mervärde till de vanliga hälsosamtalen.
– Förutom en ökad flexibilitet lär de känna sina klienter bättre och blir en del av deras vardag, berättar Charlotte Bäccman. Motivation är inte den enda avgörande faktorn vid beteendeförändring utan det handlar också om att skapa kontinuitet, och här kan sms-coaching kan vara ett bra komplement när fysiska möten inte är tillräckliga. Tjänsten gav också ett extra mervärde under pandemin då klienter kunde få coachning trots restriktioner.
– Vi hade privilegiet att delta i den här studien och testa sms-coaching som en beteendeförändrande teknik, säger Per Hjalmarsson, verksamhetschef för Friskvården i Värmland. Det har gett oss värdefulla erfarenheter och ökad kunskap om en arbetsmetod som kan stärka friskvårdsprocessen i kommunikationen med våra klienter – stärka deras motivation och förmåga att ändra sina levnadsvanor. Vi har blivit inspirerade till att införa detta arbetssätt som en del av vår verksamhet.
– Den här studien visar betydelsen av samskapande hälsa och den positiva effekt det kan ha på individers egna förmågor. I detta fall blir Friskvården i Värmland en del av individens vardag vilket gör det lättare att nå uppsatta mål, avslutar Charlotte Bäccman.