Genom att uppmana sina kunder att förnya recept hos en nätläkare – som man själv har samarbete med – underminerar statliga Apoteket hela grunden för svensk sjukvård.
Istället för att kontakta sin vårdcentral eller enkelt förnya receptet på 1177 på nätet, uppmanar Apoteket alltså oss kunder att kontakta en nätläkare – en onödig läkarkontakt som dessutom kostar regionen och därmed vården dyrt.
Det säger hälso- och sjukvårdsregionrådet i Stockholm, Anna Starbrink (L).
Ett nätläkarbesök ersätts med 500 kronor av regionen. Förnyelse av recept på telefon eller via nätet utan fysiskt besök, när patienten vänder sig till den vårdgivare som skrivit ut originalreceptet, ger ingen extrakostnad för regionen. Anna Starbrink kräver nu en förklaring av socialminister Lena Hallengren – och att apoteks- och nätbranschen tar ansvar med självreglering.
– Regeringen har en del att förklara om hur deras statliga bolag Apoteket agerar. Pengarna för onödiga nätläkarkontakter skulle göra bättre nytta i den ordinarie vården. Dessutom undermineras hela grundtanken för en stark primärvård med kontinuitet och fast läkarkontakt, som också regeringen står bakom och som vi kommit överens om i Januariavtalet, påpekar Anna Starbrink (L).
– SKR har nyligen beslutat om regler för marknadsföring av nätläkare. Apoteks- och nätläkarbranschen bör dessutom själva ta initiativ till ett eget etiskt regelverk – för att undvika nya krav på reglering, uppmanar Anna Starbrink (L).
– Nätläkare utgör ett bra komplement i vissa situationer och är framför allt en stark drivkraft för att vanliga vårdcentraler också ska finnas på nätet. Men kostsamma och onödiga nätläkarbesök är inget som Apoteket bör uppmuntra till. Vi har infört en digital vårdgaranti och man ska kunna kontakta sin egen privata eller offentliga husläkare och vårdcentral också digitalt, t ex via videobesök. Och receptförnyelse sker alltså enkelt via telefon eller e-tjänsten på 1177, understryker Anna Starbrink (L).