Två år efter att den första närakuten öppnade i januari 2018 söker sig allt fler till närakuterna istället för till sjukhusets akutmottagningar.
Drygt 90 procent av patienterna fick bedömning, utredning och behandling inom fyra timmar. Fler än 50 procent kunde lämna närakuten inom två timmar. Under 2020 är målet att kunna behandla fler typer av akuta symptom hos patienter som inte behöver akutsjukhusens resurser samt att vidareutveckla goda samarbeten med primärvård och specialister inom vårdvalet.
– Omställningen av hälso- och sjukvården i Region Stockholm innebär att mer vård ska ges utanför akutsjukhusen. Med storhelgerna bakom oss ser vi tydligt att vi har ett arbete att göra när det gäller att hjälpa patienter till rätt vård och här är närakuterna ett mycket bra komplement till akutsjukhusens akutmottagningar, säger Anna Färg Hagansbo, verksamhetschef för närakuterna inom Stockholms läns sjukvårdsområde (SLSO).
Tillstånd som inte kan vänta till nästa dag
SLSO driver Närakuterna Danderyd, Haga, Handen, Huddinge, Järva och Rosenlund. Övriga närakuter i länet drivs av andra aktörer. Närakuterna tar liksom akutsjukhusen emot akut sjuka. Det som skiljer är hur sjuk personen är. Sjukhusens akutmottagningar tar hand om de svårast sjuka och de patienter som behöver en behandling inneliggande på sjukhus. Närakuterna tar hand om besvär som är så pass allvarliga att patienten inte kan vänta till nästa dag. Det säger Jörgen Sälde, medicinskt ledningsansvarig för närakuterna inom SLSO.
– Det kan handla om att man slagit sig och behöver gipsbehandlas för ett benbrott eller har en sårskada som behöver sys. Närakuterna utreder och behandlar också akuta blodproppar i benen och stoppar större näsblödningar, säger Jörgen Sälde.
Drygt 90 procent fick bedömning, utredning och behandling inom fyra timmar
SLSO:s närakuter erbjuder korta väntetider och frigör tid på akutsjukhusen för de patienter som behöver akutsjukhusets resurser. Under 2019 hade närakuterna drygt 300 000 besök och av dessa fick drygt 90 procent av patienterna bedömning, utredning och behandling inom fyra timmar. Fler än 50 procent kunde lämna närakuten inom två timmar. Många av närakuternas patienter sökte sig tidigare till akutsjukhusens akutmottagningar och blev där förhållandevis lågt prioriterade då svårare sjuka omhändertogs först. Målsättningen är att patienten skall bli ”färdigbehandlad” på närakuten och kunna gå hem efter besöket. Vid behov skickas remisser för uppföljning till läkare på vårdcentral eller liknande mottagningar. Samverkan är viktigt.
Effektiv vårdform med specialistkompetens
Närakuterna är en effektiv vårdform för alla åldrar med hög medicinsk specialistkompetens och kan förstärkas för att ytterligare avlasta akutsjukhusen i regionen. En stärkt primärvård och mobila tjänster som kan möta medicinska behov i hemmen är ytterligare möjligheter som gör det lättare att komma rätt som patient i vårt omfattande vårdutbud.
Samarbete kring patienterna och vägledning av invånarna till rätt vårdform är nyckeln till en god vård. Invånarna uppmanas att via telefon börja en ny kontakt med vården hos 1177 Vårdguiden, som lotsar patienterna till rätt vård utifrån regionens beslutade symtombaserade riktlinje ”Hänvisningsstödet”.