Boehringer Ingelheim stöttar initiativet #Imovefordiabetes: Fortsatt hälsosatsning i kampen mot diabetes
Hem HÄLSA Boehringer Ingelheim stöttar initiativet #Imovefordiabetes: Fortsatt hälsosatsning i kampen mot diabetesutmaningen

Boehringer Ingelheim stöttar initiativet #Imovefordiabetes: Fortsatt hälsosatsning i kampen mot diabetesutmaningen

Publicerat av: Redaktionen

Bakom initiativet #Imovefordiabetes står Stiftelsen Beat Diabetes, en nordisk organisation som skapats för att ta sig an kampen mot den globala diabetesutmaningen.

Temat för årets satsning är Varje rörelse räknas – för dig idag och i framtiden där målsättningen är att få fler än 50 000 unika individer att registrera sin rörelse via www.beatdiabetes.se och därigenom bidra till diabetesforskningen.

Deltagare i initiativet #Imovefordiabetes, som genomförs för andra året i rad under maj månad, kommer att registrera sin dagliga rörelse – allt från enklare vardagsrörelser, promenader, benböj vid kaffeautomaten till mer avancerad träning som jogging, gym eller yoga. Det viktiga är inte längden på rörelsen eller intensiteten i rörelserna – utan att de blir en vana.

–  En av världens bästa mediciner för alla är träning och rörelse. Regelbunden aktivitet oavsett om du har diabetes eller ej förbättrar din livskvalité på flera olika sätt, säger Peter Jihde, styrelseledamot i Stiftelsen Beat Diabetes. Genom aktiviteter som #Imovefordiabetes så kan vi öka medvetenhet om att all rörelse räknas och där du som individ kan må så mycket bättre!

För varje registrerad rörelse skänker Stiftelsen Beat Diabetes samarbetspartner Nicks en krona till diabetesforskningen i Skandinavien – Barndiabetesfonden i Sverige och Diabetesförbundet i Danmark och Norge.

Stiftelsen Beat Diabetes samarbetar idag med bland andra Nordic Entertainment Group (NENT Group), Boehringer Ingelheim AB och Abbott.

Boehringer Ingelheim stöttar initiativet #Imovefordiabetes: Fortsatt hälsosatsning i kampen mot diabetes

–  Vi har ett långsiktigt engagemang i kampen mot diabetes och ser fram emot att fortsatt bidra med vår del i detta viktiga arbete, säger Staffan Gustavsson, Head Market Access & Public Affairs på Boehringer Ingelheim AB. Genom BEAT Diabetes kan vi tillsammans arbeta för att minimera sjuklighet samt de negativa medicinska och samhällsekonomiska följder som diabetes medför.

Idag lever drygt 500 000 svenskar med diabetes och av dessa har de flesta (>80 procent) typ 2-diabetes.

 

 

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>