Telia lanserar Digitalt Vårdrum och Digital Vårdplanering – två nya e-tjänster för vården
Hem NYHETER Telia lanserar Digitalt Vårdrum och Digital Vårdplanering – två nya e-tjänster för vården

Telia lanserar Digitalt Vårdrum och Digital Vårdplanering – två nya e-tjänster för vården

Publicerat av: Redaktionen

De nya tjänsterna har utvecklats i nära samarbete med vården och innebär att patienter på ett säkert sätt kan koppla upp sig via app eller dator för att möta vårdpersonal från det lokala sjukhuset.

Tillgängligheten ökar för både patienter och vårdpersonal och tjänsterna kommer att bidra till en trygg och mer effektiv vård. Telia lanserar Digitalt Vårdrum och Digital Vårdplanering - två nya e-tjänster för vården 2

Ett möte mellan vårdpersonal och patienter bygger på förtroende och ska alltid kännas tryggt. I takt med att vården digitaliseras är det viktigt att kunna erbjuda samma trygghet även online. Med tjänsten Telia Digitalt Vårdrum skapas nya förutsättningar där patienter kan träffa läkare och sjuksköterskor från sitt lokala sjukhus eller vårdcentral via videomöte på ett säkert sätt. Patienten genomför videomötet via en app eller dator.

– Vi gör det enklare för patienter att komma i kontakt med läkare och annan vårdpersonal som känner till patienternas individuella historik. Det tillsammans med hög säkerhet och en enkel användarupplevelse i den tekniska lösningen bidrar till att patienten kan känna sig trygga, säger Jan Ribe, ansvarig för ProCare, en del av Telias Healthcare-erbjudande.

Tjänsten Telia Digital Vårdplanering gör det möjligt för vårdgivare att genomföra nödvändiga vårdplaneringsmöten när en patient skrivs ut, utan att de nödvändigtvis behöver träffas fysiskt. I praktiken innebär tjänsten ett videomöte med flera parter, där alla medverkande identifieras med exempelvis bank-id eller annan etablerad identitetslösning för högsta möjliga säkerhet.

– En av fördelarna med Digitalt Vårdrum och Digital Vårdplanering är att de bidrar till att effektivisera vården och frigör resurser som kan användas till fler patientfokuserade aktiviteter. I de pilotprojekt vi genomfört har vi bland annat sett att tjänsten Digital Vårdplanering kan bidra till att frigöra upp till 15 procent av vårdpersonalens arbetstid per månad, säger Jan Ribe.

De nya e-tjänsterna har utvecklats i nära samarbete med vården och är en del av Telias ProCare-erbjudande, som är en samling tjänster som möjliggör ett helt mobilt arbetssätt inom vården.

Om ProCare
Inom vård- och omsorg råder ofta brist på tid och resurser. Kan man ta bort eller förenkla arbetsmoment som inte skapar värde för patienter och brukare är mycket vunnet. Infrastruktur för ett mer digitalt samhälle och modern teknik har möjliggjort att nya och tidsbesparande arbetssätt utvecklats. Detta möjliggör också ett mobilare arbetssätt vilket kortfattat handlar om att de anställda ska ha tillgång till de verktyg, applikationer och den information som de behöver i sin yrkesroll, oavsett tid och rum. ProCare är ett lösningsområde där Telia stöttar verksamheter inom vårdsektorn att dra nytta av digitaliseringens möjligheter genom professionella tjänster, modern teknik, vårdanpassade applikationer och sammanhållen support. 

g.

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>