Utblick: Digitalisering – Hur Covid-19 skyndade på vår digitala resa

Företags förmåga att verka digitalt blir avgörande för framgång efter Covid-19

Utblick: Digitalisering – Hur Covid-19 skyndade på vår digitala resa 1Världen har stoppats abrupt av Covid-19 och nu kämpar sjukvården, myndigheter och forskare med att hitta en kur för viruset som gör att vi kan ändra fokus från virus till allt det vi har lagt åt sidan. Hur den nya ekonomiska verkligheten kommer att se ut vet vi inte med säkerhet men vi kan börja se konturerna. Företag som investerat i digitala funktioner kommer med stor sannolikhet komma ut starkare på andra sidan pandemin. Men det ser trots det mörkt ut. Internationella valutafonden förutspår att världsekonomin kommer att minska för första gången sedan krisen 2008–2009. Samtidigt tror flera tankesmedjor att investeringar i it kommer att minska med mellan 2,7 och 5 procent.

Med det som bakgrund förväntar vi oss att vi under den närmaste framtiden kommer att se att effektivitet kommer att bli högsta prioritet för företagsledningar. Företag kommer att behöva kapa kostnader drastiskt och arbeta för att öka produktivitet.

Att arbeta hemma kommer att vara ett sätt att minska hyreskostnader och teknik såsom mötestjänster kommer att spara in på resekostnader. Detta kommer förmodligen att påskynda den automatisering av både it- och affärsprocesser som redan påbörjats.

Digitala investeringar kommer att få arbeta ännu hårdare där företagsledare kommer att behöva se på digitala investeringar ur ett helhetsperspektiv där företagets plattformar och infrastruktur måste bli mer flexibla för att snabbt kunna anpassas till förändrade behov. Behovet av molnteknik, mikrotjänster, API:er och as-a-service kommer öka dramatiskt. It-säkerhet kommer få ytterligare fokus och större investeringar då attackerna under Covid-19 inte minskat utan ökat markant. I det nya normala kommer vi att se ytterligare acceleration i företagens ansträngningar för att stärka sina befintliga digitala ekosystem och nyttja potentialen i teknik som 5G, molnet, IoT samt AI och maskininlärning. Och i förlängningen även kvantdatorer.

Läs mer om hur ditt företag kan rusta sig för framtiden med hjälp av digitalisering här https://www.tcs.com/perspectives/articles/after-covid-19-digital-capabilities-will-determine-success

‏‏‎ ‎‏‏‎ ‎

Det är hög tid att lansera 5G brett och förändra sjukvården

Enligt WHO har cirka 40 procent av länderna färre än en läkare per 1 000 invånare och mindre än 18 sjukhussängar per 10 000 invånare (data: 2005-2015). COVID-19-krisen och det efterföljande trycket på sjukvården över hela världen har bekräftat denna krassa verklighet. 5G-tekniken kan bidra till att revolutionera sjukvården genom fjärrtjänster, så kallad telemedicin.

Fördelarna är många, bland annat:

  • Omedelbar åtkomst till medicinska data då patientjournaler och annan data kan skickas mellan vårdinrättningar och vårdpersonal ute på fältet. All relevant information finns tillgänglig vid behov och utan fördröjning. 5G:s prestanda och hastighet möjliggör dessutom videointeraktioner i hög kvalitet mellan läkare och patienter oavsett var de befinner sig.
  • Realtidsövervakning av en patients hälsotillstånd som med hjälp av 5G och IoT tillåter att vårdpersonal att på distans snabbt göra en diagnos och rekommendera behandling.
  • Tekniken ger även sjukvården en större räckvidd där det i glest befolkade områden ger vårdpersonal möjlighet att använda 5G tillsammans med tekniker såsom VR, AR, datainsamlande sensorer och högupplöst video för att ge vård på distans. Det vore inte helt otänkbart att en specialistläkare i Göteborg skulle komma att genomföra eller assistera ett kirurgiskt ingrepp på en helt annan ort på andra sidan världen.

5G kommer inte bara att åstadkomma en betydande förbättring av vårdkvaliteten – oavsett var patienten befinner sig – utan också med tiden sänka kostnaderna för sjukvården.

För att lära dig mer om hur 5G kommer revolutionera hälsovården, besök https://www.tcs.com/blogs/covid-19-hastens-the-need-for-5g-healthcare-disruption‏‏‎‏‏‎ ‎

 

Corona tvingar traditionella banker att tänka om

Den pågående Corona-pandemin har tvingat de allra flesta företag att göra stora förändringar för att fortsätta verksamheten. De flesta banker runt om i världen har fått förlita sig på sina digitala tjänster och virusets inverkan är en väckarklocka för branschen. Banker har sedan tidigare behövt hantera krympande marginaler, hotet från mindre och mer snabbfotade uppstickare i branschen samt kravet på regelefterlevnad på en hårt reglerad marknad. Utöver dessa så har brottslingar och bedragare tagit tillfället i akt att utnyttja den förvirring som råder under Corona för att komma över bankkundernas pengar.

Utmanarna är till skillnad mot de traditionella bankerna grundade på en helt digital affär vilket gör dem bättre anpassade för att hantera kriser som denna. Det ger dem en tydlig fördel. Men vad bör de traditionella bankerna göra för att bli mer konkurrenskraftiga?

  • De bör fokusera på digital innovation då kunderna kommer att föredra digital kontaktlös interaktion över att besöka ett fysiskt kontor. Då beroendet av lokala filialer kommer att fortsätta att minska måste bankerna ompröva den övergripande kanalstrategin och minska beroendet av filialen som en kanal för intäktsgenerering.
  • Man bör även tänka om när det gäller service mot kunderna då kvaliteten på bankens kundbemötande blir ännu viktigare under en kris. Banker bör anta smarta banklösningar såsom virtuella callcenter, chatbots och intelligent e-postautomation för att skapa en elastisk arbetsstyrka som kan skalas upp eller ner efter verksamhetens behov. De behöver också nyttja smart teknik för att bli mer proaktiva mot kunderna och på det viset minska kundernas behov att kontakta sin bank.
  • Banker kommer även i fortsättningen att vara starkt beroende av manuell hantering och bör således göra om den operativa modellen för att kartlägga kundresor för att identifiera möjligheter till förenkling och automatisering där det går. Geografisk diversifiering och lågkostnadsmodell är andra områden som fokuserar på att sänka driftskostnaderna och eliminera geografisk risk.

Fintech- och stora tech-bolag äter upp den marknadsandel som traditionella banker tidigare haft. Traditionella banker utmanas på flera fronter om att behålla sina kunder. De måste utnyttja sin viktigaste fördel – sitt förtroende – och måste få ordning på sina strategier och prioriteringar.

Läs mer om TCS insikter om hur de traditionella bankerna behöver anpassa sig till det nya normala på https://www.tcs.com/blogs/how-the-covid-19-outbreak-will-change-retail-banking-as-we-know-it