Yubo, den ledande sociala plattformen för Gen Z, meddelar idag att företaget samarbetar med ideella organisationer, samt driver flera kampanjer och events på sin plattform för att belysa den viktiga frågan kring mental ohälsa, i syfte att förhindra ångest orsakad av sociala nätverk och uppmuntra ungdomar att ta hand om sin mentala hälsa.
Tillsammans med de ideella organisationerna kommer Yubo och specialister inom mental hälsa att dela med sig av råd, hålla seminarier och öppna stödlinjer för ungdomar så att de kan hålla sig psykiskt välmående, särskilt på sociala nätverk, då mental ohälsa är ett växande problem bland unga.
Kampanjer för ökad medvetenhet på plattformen
Genom att i dessa kampanjer öka medvetenheten kring mental hälsa hoppas Yubo på att förändra beteenden både online och offline. Kampanjerna drivs i samarbete med flera ideella organisationer världen över, bl.a: Friends (Sverige), Stem4 (Australien, Nya Zeeland/USA/Kanada) och Partnership for Young London (Storbritannien).
Tack vare dessa kampanjer kommer ungdomarna på Yubo få direkt tillgång till en hjälplinje som kan stödja dem vid ångest, oro eller när som helst när de känner sig nere. Dessa kampanjer kommer att synas i Yubos Swipe-funktion under oktober månad.
Yubo har för närvarande mer än 50 miljoner abonnenter världen över, varav över 2,2 miljoner bor i Norden. (Sverige: 1 miljon, Norge: 491 000, Danmark: 471 000, Finland 300 000).