Kronans Apoteks e-handel har gått starkt under årets andra kvartal. Hela apoteksmarknadens e-handel växte med 69 procent men Kronans Apoteks e-handel växte med 111 procent.
– Många medarbetare har lagt ned ett fantastiskt arbete för att vi skulle klara den snabba tillväxt för e-handeln som pandemin inneburit, säger Anders Torell, VD på Kronans Apotek.
Apotekens e-handel växer snabbt och det har den gjort i flera år. I och med pandemin, social distansering och att man ska hålla sig hemma medan man är sjuk så har e-handeln fått en kraftig tillväxt. Kronans Apotek mer än fördubblade sin försäljning via e-handeln under andra kvartalet 2020.
– Idag har vi volymer och försäljning som vi bedömde vi skulle nå under kvartal två eller tre 2021, säger Anders Torell.
– Pandemin har accelererat utvecklingen och vi har haft förmågan att kunna växla upp på kort tid. Det är givetvis en stor utmaning för vilken organisation som helst när man får mycket kraftig tillväxt snabbt, men vi har klarat det tack vare stora ansträngningar och ett fantastiskt jobb från våra medarbetare. Vi har klarat rycken.
Tillväxten är i grunden driven av kundernas förändrade beteende under pandemin, vilket all e-handel märkt av. För apoteken har bland annat äldre börjat e-handla mer än förr. Det här innebär också att ”inflection point”, alltså när e-handeln förändrar en marknad så mycket att den tidigare marknadslogiken inte längre gäller, kommer närmare. För böcker, hemelektronik, kläder har redan denna punkt passerats. Om apoteken nu har passerat denna punkt eller inte är ännu svårt att avgöra, men den har kommit betydligt närmare.
– Det är oerhört viktigt att fortsätta utveckla vår förmåga inom e-handel, säger Anders Torell.
– Vi vill bygga en kundupplevelse som gäller oavsett var du möter Kronans Apotek. Vi måste ta tillvara den fördel som fysiska apotek och e-handel innebär. Under första halvåret har vi kunnat erbjuda nya tjänster för våra kunder som Click & collect, Ring in så kommer vi ut, swish på alla apotek, antikroppstester för Covid-19, med mera. Flera av dessa tjänster är en mix av digital utveckling och fysiskt möte, vilket är en styrka för oss. En annan sak vi lärt är att vi måste kunna agera snabbt och steget från tanke till handling måste vara kort.
Kronans Apotek har också kunnat försvara sina marknadsandelar under det andra kvartalet 2020, vilket få av de traditionella apoteksaktörerna klarat.