1 700 E.ON-medarbetare donerar blod efter lyckad kampanj

För att uppmärksamma behovet av blodgivare och uppmuntra fler att donera blod gick E.ON i år med i den globala kampanjen #missingtype i samband med Internationella blodgivardagen.

När kampanjen nu sammanfattas visar resultatet att hela 1 700 E.ON-anställda donerar blod. I Sverige gick det fantastiskt bra, nästan 10 procent av alla som arbetar på E.ON är anmälda som blodgivare.

– Vi är otroligt glada över det engagemang som E.ON visat för att öka antalet blodgivare. Att nästan 10 procent av de anställda i Sverige donerar blod är ett strålande resultat, genomsnittet i landet ligger på 3 procent. Behovet av blod är stort och vi ser positivt på alla samarbeten som får fler att inse hur livsviktiga blodgivare är, säger Ingrid Johansson, blodgivarsamordnare på Blodcentralen Skåne.

Sverige är självförsörjande på blod, men det är ofta nätt och jämt som bloddonationerna räcker till. Framförallt brukar sommaren vara kritisk och i år är inget undantag, i mitten av juni varnade Blodcentralerna i Sverige för akut blodbrist på flera håll i landet. I många andra länder är situationen densamma. För att råda bot på problemet måste fler människor ge blod och E.ONs engagemang är ett steg i rätt riktning.

– En bloddonation kan potentiellt rädda tre människoliv. Antalet donationer i hela koncernen var 1 703 vilket betyder att vi tillsammans räddar över 5 000 människor. Detta gör mig stolt över våra medarbetare och vårt företag, säger Ann-Nina Finne, Head of Political affairs & Communication på E.ON