Allt fler i Västerbotten känner till och använder 1177 Vårdguiden
Hem undersökning Allt fler i Västerbotten känner till och använder 1177 Vårdguiden

Allt fler i Västerbotten känner till och använder 1177 Vårdguiden

Publicerat av: Redaktionen

Den som är orolig för sin egen eller någon annans hälsa på grund av covid-19, vänder sig i första hand till 1177 Vårdguiden för att få råd.

Allt fler i Västerbotten känner till och använder 1177 Vårdguiden

1177 Vårdguiden är regionernas gemensamma kanal till invånarna, som i stort sett alla känner till och allt fler använder som ett första steg då de behöver vägledning.

Samhällsnyttig, professionell, pålitlig och trygg. Så beskrivs 1177 Vårdguiden i en ny undersökning av attityder kring varumärket. Undersökningen som gjordes under december 2020, besvarades av drygt 800 personer som valts ut till en webbpanel som motsvarar ett tvärsnitt av Västerbottens befolkning, med en representativ fördelning mellan ålder, kön och geografi.

1177 Vårdguiden är välkänt. Hela 99 procent av de tillfrågade i Västerbotten har hört talas om varumärket och 86 procent har dessutom ett stort förtroende för 1177 Vårdguiden.

– Det är väldigt positivt att så många känner till och litar på 1177 Vårdguiden. Speciellt under pandemin när behovet av information är stort och allt fler har kontakt med vården, säger Malin Åberg, kommunikationsdirektör för Region Västerbotten.

1177 Vårdguiden är invånarnas förstahandsval

Invånarna väljer 1177 Vårdguiden i första hand när de behöver fråga om råd eller få information om hälsa och sjukvård. Närmare hälften av befolkningen vänder sig i första hand till 1177 Vårdguidens tjänster när de är oroliga för sin eller någon annans hälsa och behöver råd. Det är en ökning med 15 procent från tidigare år. Ungefär en av fem vänder sig till sin hälsocentral eller till ett sjukhus.

Även 1177.se ökar

Användningen av webbplatsen 1177.se har också ökat. Drygt 80 procent har någon gång besökt webbplatsen och majoriteten söker i första hand information när de blir sjuka. Bara nio procent uppger att de i första hand söker information på Google.

Valet av 1177.se bygger på att man tycker att webbplatsen ger bra och saklig information som känns trygg eftersom man litar på dem som står bakom webbplatsen.

Enligt undersökningen har 80 procent även ringt 1177 på telefon under 2020.

Fler gör sina ärenden digitalt

95 procent uppger att de känner till 1177 Vårdguidens e-tjänster. 82 procent har också använt e-tjänsterna någon gång under året.

Ökad kännedom bland äldre

Malin Åberg är nöjd med resultaten och ser ökningen bland äldre som speciellt glädjande. Fler bland dem som är 65 år och äldre känner till vilka olika tjänster som finns på 1177.se jämfört med 2018.

– Vi kommer att ta avstamp i resultaten för att utveckla tjänsten lokalt berättar hon. Vi har mycket att glädjas över men även en del att ta tag i, bland annat behöver vi stärka kännedomen bland unga och män.

Ökningen i Västerbotten

  • 99 procent har hört talas om 1177 Vårdguiden i Västerbotten.
  • 97 procent känner till telefonnumret 1177 för information om hälsa och vård.
  • 80 procent har också någon gång ringt 1177 Vårdguiden på telefon.
  • 95 procent känner till 1177.se som en webbplats med information om hälsa och vård.
  • 82 procent har någon gång besökt 1177.se.
  • 91 procent känner till 1177 Vårdguidens e-tjänster.

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>