Intel tilldelar Atea Sverige en del av de 50 miljoner dollar som de vigt åt att stötta samhället i kampen mot covid-19 med hjälp av innovationsteknologi.
Bidraget ska användas till att vidareutveckla Ateas digitala avatar Lilly, med syfte att höja äldres livskvalitet och underlätta för vården. Intel bidrar både finansiellt och med sin egen teknologi och kompetens.
I och med satsningen kommer Lillys förmåga att lära sig, tolka och förmedla information att avanceras. Samarbetet mellan Intel och Atea består av utveckling, testning, pilotprojekt i flertalet svenska kommuner och (förutsatt att förväntade resultat uppnås) ett gemensamt produkterbjudande.
– Vi är extremt glada över att samarbeta med Intel i detta viktiga projekt i en tid då pandemin påverkar oss alla, men särskilt de äldre. Digitala avatarer, eller assistenter som de också kallas, kan minska virusets spridning genom att möjliggöra digitala vårdbesök istället för fysiska. Detta skyddar brukare och vårdgivare från smitta samtidigt som det lindrar känslan av ensamhet för brukaren. När pandemin avtar kan avatarerna bidra till att minska vårdskulden, så det finns positiva effekter på kort och lång sikt av investeringen, säger Simon Norman, chef för Satsningar och systemutveckling på Atea.
Lilly kommer att vidareutvecklas med de senaste teknologierna från Intel, däribland Intel® NUC – en mycket liten och kompakt dator som möjliggör edge AI – Intel® Optane™ teknologi som används för optimalt minne och lagring, Intel® RealSense™ för Computer Vision, och molnlösningar baserade på Intel® Xeon® för skalbara processorer som kan användas till dataanalys och AI.
– Intel strävar efter att öka nyttjande av teknologier som kan hjälpa till att bekämpa den pågående pandemin, och bättre förbereda samhället för kommande kriser. Vår förhoppning är att vi genom att dela kompetens, resurser och teknologier med Atea kan öka tempot på införandet av tjänster med potential att förbättra och rädda liv, säger Chris Gough, chef för området Health and Life Sciences på Intel.
Bland de kommuner som tillfrågats om att testa lösningen har responsen varit odelat positiv. Initialt kommer Atea att fokusera på att förbättra interaktionen mellan avatar och människa så att brukarens emotionella uttryck kan användas till beslutsunderlag. Utöver det kommer man att integrera kommunikationslösningar som sparar tid åt vårdpersonalen och minskar ensamheten bland de äldre. Exempelvis kommer det att bli lättare att göra digitala hembesök och för äldre att umgås digitalt med sina anhöriga. Dessutom kommer ett virtuellt fikarum att byggas in så att äldre kan träffas i grupp och umgås utan att lämna sina hem.
– Vi identifierade tidigt potentialen för digitala assistenter inom äldreomsorgen, ett område som länge haft stora utmaningar. När pandemin är över kommer vi att se hur assistenter som Lilly höjer livskvaliteten för de äldre genom att minska språkbarriärer med hjälp av översättning, säkerställer brukarnas mående genom att
ha koll på deras allmäntillstånd och möjliggör en mer social tillvaro samtidigt som de besparar vårdpersonalen tid, förklarar Simon Norman.