Bactiguard går in i Kanada

Bactiguard har ingått partnerskap med HANSAmed Limited (HANSAmed).

Jonas Östregård, Bactiguard.

Processen för att erhålla regulatoriskt godkännande (MDSAP) och kanadensisk produktregistrering för BIP-portföljen kommer att finansieras av HANSAmed och förväntas vara klart inom 2 år.

Kanada har en befolkning på 37 miljoner invånare och det kanadensiska sjukvårdssystemet har många likheter med europeiska länder, där sjukvården i huvudsak är skattefinansierad.

Lokala och regionala sjukvårdsförsäkringar säkerställer att alla kanadensiska invånare har tillgång till den vård de behöver utan att behöva betala. Kompletterande sjukförsäkringar tillhandahålls av de flesta arbetsgivare för att täcka kostnader som inte är statligt finansierade.

“Vi har hittat en väldigt bra partner i HANSAmed – som har stor regulatorisk kompetens och ambitionen att växa på marknaden genom att addera värde i form av infektionsprevention. HANSAmed och deras strategiska långsiktighet innebär att vi är väl positionerade för att lyckas på den kanadensiska marknaden”, säger Jonas Östregård, SVP Sales & Marketing på Bactiguard.

“HANSAmed har starkt fokus på tillväxt baserat på att hitta rätt partner. Vi är glada över samarbetet med Bactiguard eftersom vi ser ett ökat behov av infektionsprevention i ljuset av den växande antibiotikaresistensen. Genom att kombinera vår lokala expertis med Bactiguards innovativa lösning är jag övertygad om att vi har ett vinnande koncept”, säger Maik Rehfeldt, VD för HANSAmed.

Samarbetet baseras på ett exklusivt distributionsavtal för hela Bactiguards infektionsförebyggande BIP-portfölj med produkter för urin-, blod- och luftvägarna.

Bactiguard och HANSAmed investerar båda i samarbetet, vilket innebär att HANSAmed finansierar registreringskostnaderna för MDSAP, som beräknas uppgå till ca 80 000 CAD. Efter registreringsgodkännande kommer Bactiguard leverera produkter till ett motsvarande värde, dvs ca 550 000 SEK.

Att erhålla MDSAP godkännande ger inte bara access till den kanadensiska marknaden och dess 37 miljoner invånare, det öppnar också upp möjligheten att lansera BIP-portföljen i andra länder som Australien och Japan. Det lever också upp till framtida registreringskrav i Brasilien.