En av fem svenskar trygga med AI-teknik i första linjens vård

[PARTNER] Vårens snabba utrullning av digitala verktyg inom den svenska hälso- och sjukvården har inneburit möjlighet för såväl fler patienter som vårdpersonal att mötas och arbeta på nya sätt.

En av fem svenskar trygga med AI-teknik i första linjens vård 1Nästan en av fyra (23 %) svenskar uppger att de har sökt digital vård under de senaste sex månaderna och en av fem (21 %) menar att de är helt trygga med att beskriva besvär för en chattbot inför ett vårdbesök.

Nu kartlägger hälsoteknikföretaget Visiba Care svenskarnas inställning till digital vård och automatiserade lösningar i rapporten ”Svenskarna och den digitala vården”.

En kartläggning från Socialstyrelsen 2019 visar att det finns planer på att implementera drygt 100 olika tillämpningar av AI-teknik inom hälso- och sjukvården inom de närmsta åren.

Ett område där AI-teknik och automatiserade lösningar har väldokumenterad nytta är inom anamnestagning och triage, exempelvis att patienten i ett första steg får beskriva sitt tillstånd och sjukdomshistorik för en chattbot, ­som­ därefter ­lotsar­ patienten­ vidare ­till­ rätt ­vårdnivå. Enligt en opinionsundersökning som Visiba Care genomfört i samarbete med Kantar Sifo är en av fem (21 %) redan idag trygga med den här typen av AI-lösning som en integrerad del i första kontakten med vården. En av fyra (26 %) uppger även att den typen av lösning gör det möjligt att i lugn och ro besvara frågor om besvär och sjukdomshistorik, och drygt var tredje (36%) tror att automatiserad informationsinsamling kan hjälpa vårdpersonal att bli bättre förberedd.

– Svenskar är kända för att vara positivt inställda till ny teknik, vilket återspeglas i undersökningsresultatet. Automatiserade lösningar för anamnestagning och triage har stor potential till att avlasta första linjens vård, dvs. akut- och primärvården, genom att effektivt guida patienter till rätt vårdinstans. Att hela 21 % av svenskarna redan nu är trygga med den typen av lösning är väldigt positivt, säger Erica Bonns, Head of Medical på Visiba Care.

Tillit och förtroende är avgörande för lyckad implementering av AI-teknik. Trots att många redan nu uppger sig vara trygga med automatiserade lösningar som en integrerad del i den första kontakten med vården, så finns det fortfarande viss oro gällande informationshantering. Fyra av tio uppger att de är oroliga att en chattbot skulle missförstå eller misstolka ens svar och bland kvinnor i åldern 18-29 år är siffran ännu högre (51 %).

– Att automatisera delar av patientflödet har potential att avlasta vårdpersonal, samtidigt som de får tillgång till ett bättre och mer strukturerat beslutsstöd. Det i sin tur bidrar till bättre förutsättningar för tillgänglig vård av hög kvalitet. Men det är avhängt på att automatiserade lösningar implementeras på ett robust och säkert sätt, i linje med lagstiftning och regler. Som teknikleverantör är den här rapporten en värdefull fingervisning i hur vi på Visiba Care ska arbeta med digitalisering och implementering av nya verktyg på ett sätt som bygger förtroende och tillit hos både vårdpersonal och patienter över tid, säger Erica Bonns.