I samband med Internationella klimakteriedagen den 18 oktober lanserar hygien- och hälsobolaget Essity ett nytt produktområde och det nya produktvarumärket Issviva i syfte att sprida kunskap om och bryta tabun kring denna övergångsfas som påverkar miljontals människor världen över.
Issviva är en innovativ global e-handelsplattform som tillhandahåller kunskap, lösningar och produkter för kvinnor under klimakteriets olika faser.
Via forum kan besökare ställa frågor till experter och dela erfarenheter och upplevelser med andra.
Här finns även kompletta expertguider med artiklar och material i syfte att lära ut och förbereda för övergångsfasen, tillsammans med produkter och tjänster som hjälper kvinnor att lindra de symtom som vanligtvis uppstår i samband med klimakteriets olika faser.
Issvivas produktutbud består av vitaminer, mineraler, tillskott och intimhygiensprodukter som kompletterar Essitys nuvarande varumärken inom inkontinens och mensskydd.
År 2025 beräknas mer än en miljard kvinnor genomgå någon av de faser som är kopplade till klimakteriet. Trots att klimakteriet är en naturlig del av livet uppfattas det som ett tabubelagt ämne med många fördomar kopplade till fertilitet, sexualitet och åldrande. I vissa delar av världen associeras klimakteriet med sjukdom eller problem, och pratas oftast om i sarkastiska termer. En global undersökning med 15 000 respondenter genomförd av Essity visar dessutom att det finns stora kunskapsluckor. Till exempel svarar 41 procent av de tillfrågade att de har kunskap om klimakteriet, men hela 75 procent svarar fel eller vet inte svaret på det falska påståendet att kvinnor i klimakteriet inte kan bli gravida. En majoritet av de tillfrågade svarar dessutom att de inte skulle säga ifrån om en vän eller familjemedlem hånade någon som genomgår klimakteriet.
– Essitys mål är att bryta barriärer för välbefinnande, däribland stigman och tabun kring klimakteriet. Vi har arbetat framgångsrikt under många år med att stötta kvinnor i olika faser i livet med mensskydd och inkontinensprodukter. Med lång erfarenhet, god kundförståelse och fokus på utbildning har vi kunskap och kapacitet att bredda vårt erbjudande genom vårt nya varumärke Issviva, säger Cristina Arbelaez, Global Director New Menopause på Essity.