Under 2020 genomförde SOS Alarm, Karolinska Institutet (KI), Västra Götalandsregionen och drönarföretaget Everdrone ett pilotprojekt med akutmedicinska drönartransporter.
Syftet var att undersöka genomförbarheten gällande att leverera hjärtstartare med hjälp av drönare.
Projektet görs inom ramen för en forskningsstudie. Studien, som författats av forskare vid centrum för hjärtstoppsforskning på Södersjukhuset, Karolinska Institutet, har nu publicerats i tidskriften European Heart Journal.
– Resultaten visar att tekniken fungerar och kan göra stor nytta vid prehospital akutsjukvård. Nu vill vi fortsätta att utveckla och implementera tekniken på fler platser i Sverige. På sikt vill vi kunna flyga ut även läkemedel och annan utrustning snabbt och till mer otillgängliga platser, i väntan på att ambulansen ska komma fram, säger Maria Khorsand, VD på SOS Alarm.
Vid ett hjärtstopp är varje minut avgörande för den drabbades chanser att överleva. Idag överlever endast en av tio som får hjärtstopp utanför ett sjukhus. Enligt Karolinska Institutet skulle uppemot sju av tio skulle kunna överleva om hjärt-lungräddning eller defibrillering påbörjas tidigt.
Drönarprojektet genomfördes i Kungälvs och Göteborgs kommuner, med uppemot 80 000 boende inom området. I 12 av 53 hjärtstoppslarm kunde drönare lyfta för att leverera hjärtstartare till platsen. Drönaren kom fram till platsen i 11 fall och i 7 av dessa fall var drönaren framme snabbare än ambulansen. Drönarna var i mediantid 1 minut och 52 sekunder snabbare än ambulansen.
När SOS-operatören får in ett larm och misstänker hjärtstopp utförs en rad aktiviteter för att så snabbt som möjligt få räddningsresurser till platsen.
Ambulanser och andra resurser larmas med prioritet 1, vilket innebär att det är en akut livshotande händelse. Samtidigt som SOS-operatören via telefon instruerar inringaren om hjärt-lungräddning larmas och dirigeras ambulansresurserna till platsen. I områden som täcks in av drönarens flygområde larmas per automatik drönaren samtidigt som de andra räddningsresurserna larmas.
Med hjälp av GPS-teknik och avancerade kamerasystem kan drönaren navigera till platsen och leverera hjärtstartaren exakt på den plats där den behövs. Drönaren vinschar ned hjärtstartaren från 30 meters höjd till mottagaren på plats.
Under 2020 genomförde SOS Alarm, Karolinska Institutet (KI), Västra Götalandsregionen och drönarföretaget Everdrone ett pilotprojekt med akutmedicinska drönartransporter. Syftet var att undersöka genomförbarheten gällande att leverera hjärtstartare med hjälp av drönare. Projektet görs inom ramen för en forskningsstudie. Studien, som författats av forskare vid centrum för hjärtstoppsforskning på Södersjukhuset, Karolinska Institutet, har nu publicerats i tidskriften European Heart Journal.
– Resultaten visar att tekniken fungerar och kan göra stor nytta vid prehospital akutsjukvård. Nu vill vi fortsätta att utveckla och implementera tekniken på fler platser i Sverige. På sikt vill vi kunna flyga ut även läkemedel och annan utrustning snabbt och till mer otillgängliga platser, i väntan på att ambulansen ska komma fram, säger Maria Khorsand, VD på SOS Alarm.
Vid ett hjärtstopp är varje minut avgörande för den drabbades chanser att överleva. Idag överlever endast en av tio som får hjärtstopp utanför ett sjukhus. Enligt Karolinska Institutet skulle uppemot sju av tio skulle kunna överleva om hjärt-lungräddning eller defibrillering påbörjas tidigt.
Drönarprojektet genomfördes i Kungälvs och Göteborgs kommuner, med uppemot 80 000 boende inom området. I 12 av 53 hjärtstoppslarm kunde drönare lyfta för att leverera hjärtstartare till platsen. Drönaren kom fram till platsen i 11 fall och i 7 av dessa fall var drönaren framme snabbare än ambulansen. Drönarna var i mediantid 1 minut och 52 sekunder snabbare än ambulansen.
När SOS-operatören får in ett larm och misstänker hjärtstopp utförs en rad aktiviteter för att så snabbt som möjligt få räddningsresurser till platsen. Ambulanser och andra resurser larmas med prioritet 1, vilket innebär att det är en akut livshotande händelse. Samtidigt som SOS-operatören via telefon instruerar inringaren om hjärt-lungräddning larmas och dirigeras ambulansresurserna till platsen. I områden som täcks in av drönarens flygområde larmas per automatik drönaren samtidigt som de andra räddningsresurserna larmas.
Med hjälp av GPS-teknik och avancerade kamerasystem kan drönaren navigera till platsen och leverera hjärtstartaren exakt på den plats där den behövs. Drönaren vinschar ned hjärtstartaren från 30 meters höjd till mottagaren på plats.