KRY etablerar sig i Malmö och presenterar nästa generations vård

Nu öppnar vårdgivaren KRY en ny fysisk mottagning mitt i centrala Malmö.

Tobias Niemi

I och med detta binder vi på ett helt nytt sätt samman det digitala erbjudandet med det fysiska. Alla i Skåne som söker vård via KRY-appen kommer nu få en smidigare vårdupplevelse.

– Vi har lyssnat på vad patienterna tycker är krångligt med vården. Den lösning vi nu presenterar i Malmö gör att patienterna inte längre behöver sitta och köa på en vårdcentral under dropin-tid. Den nya vården är utformad för patienterna, säger KRYs Sverigechef Tobias Niemi

Nu finns möjlighet för ännu fler skåningar och Malmöbor att ta del av både fysisk och digital vård av KRY. Sedan tidigare finns en vårdcentral i Lund. Vi ser ett större  behov av att integrera digital vård med fysisk för att kunna hjälpa patienten hela vägen. I och med lansering av Malmö kommer vi även integrera appen med vår vårdcentral i Lund.

Den som söker vård i appen och behöver fysisk vård, bokas in av KRYs vårdpersonal på någon av de fysiska mottagningarna i Skåne. Patienten kan även följa sin vårdhistorik i appen oavsett om patienten har besökt  oss digitalt eller på våra mottagningar.

I KRY:s app finns hjälp tillgänglig dygnet runt, årets alla dagar – med bara några minuters väntetid. I KRY:s app möts patienten av vårdpersonal som vägleder patienten. Om det behövs ett möte med en läkare eller sjuksköterska digitalt eller ett fysiskt möte bokas ett sådant in. Uppföljning sker om patienten önskar med samma vårdpersonal, digitalt eller per telefon.

Patienterna kan följa sin vårdhistorik i appen oavsett om besöket skett digitalt eller på en KRY-mottagning. Nästa gång du har behov av vård, kan du välja att träffa samma vårdpersonal – eller träffa en ny, om du hellre vill det.

På KRY kan du få hjälp med alltifrån tillfälliga besvär till kroniska åkommor och besvär kopplade till psykiskt välbefinnande.

Så här funkar det

  1. Ladda ned KRY, logga in med BankID och ange vad du söker vård för. Svara på några frågor om ditt besvär och boka en tid som passar dig.
  2. Läkare eller sjuksköterska  ringer upp via appen och videomötet är igång. Du har möjlighet att berätta om det som besvärar dig och att ställa frågor.
  3. En medicinsk bedömning görs och du får hjälp med rådgivning, recept eller remiss till specialistvård eller för fysiskt besök på någon av våra mottagningar. Information i appen visar vem du ska träffa, vart och när du har din läkartid samt information om hur du tar dig dit på lättast sätt. Du kan också välja att betala i appen.
  4. Läs en sammanfattning av ditt vårdmöte – direkt i appen. Här kan du också se dina recept och ta del av vårdpersonalens rekommendationer
  5. Boka återbesök till samma vårdpersonal som tidigare, och förnya dina utgångna recept, om du behöver det.