Omfattande tester och prototypverksamhet vid Mittuniversitetets Sports Tech Research Centre möjliggör utvecklingen av en helt ny typ av klädesplagg.
Kläderna är anpassade för överviktiga barn och för barn med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. Testerna är en del i ett större EU-projekt som pågår i tre år.
– Det är en väldigt intressant och behjärtansvärd produktutveckling som Gneis bedriver inom projekt Sports Tech Innovation Initiative. Det har ställt nya krav på oss och våra testmetoder. Vi har branschanpassat och kombinerat våra testmetoder för att säkerställa att testerna ger de resultat som krävs för att klädesplaggen ska möta de högt ställda kraven, säger Mats Ainegren, projektledare.
Kläderna utvecklas till barn som har behov av anpassade plagg, som inte blir hinder i deras vardag. Det rör sig om överviktiga barn, men också barn med NPF-diagnoser, neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, som till exempel ADHD eller Aspergers syndrom. Klädföretaget Gneis har arbetat med utvecklingen av klädesplaggen sedan de kontaktades av en kvinna vars son har en NPF-diagnos.
– Komfort och rörelsefrihet är väldigt viktigt för många barn med NPF för att de ska kunna trivas i sina ytterkläder. Eftersom vi vill att alla barn ska kunna leka ute på lika villkor har vi tagit fram en More Space-kollektion utan kliande lappar, irriterande sömmar eller dålig passform. Här fokuserar vi på kläder som är följsamma och till stor del ”inte märks”, säger Sara Björkebaum, produktutvecklare på Gneis.
Under utvecklingsfasen har det gjorts membrananalyser och diverse olika riv- och nötningstester av tyger och annat material, bland annat i köldskåp och väderkammare.
– Tillgången till labbmiljön och relevanta testmetoder har varit av stor betydelse för att förverkliga våra idéer. Flertalet av de testade materialen används nu i vår kollektion, säger Sara Björkebaum.
EU-projektet Sports Tech Innovation Initiative genomförs i samverkan med näringslivet och ska stärka konkurrenskraften hos företag som arbetar med produkter inom industri- och outdoorsektorn.
– Arbetet med More Space-kollektionen är ett exempel på hur forskningsmiljön kan användas för att skapa förutsättningar för företag att ligga steget före i utvecklingen inom sina respektive segment med nya och hållbara produkter, säger Mats Ainegren.