Finska seniorer testade prototyper

En magisk spegel, specialanpassade handtag, en assisterande robot och inomhuspromenad på snö.

På en touchskärm visades ett dataspel som styrs genom att spelaren rör sig på olika sätt på en stol utrustad med sensorer. Ett av momenten handlar om att på tid kasta bollar mot olika mål på skärmen, något som väckte stor entusiasm.

Det var några av de prototyper som testades under projektet BaltSeaniors fälttester i Finland, där Högskolan i Skövde deltog.

BaltSeanior är ett EU-finansierat utvecklingsprojekt, som handlar om att underlätta vardagslivet för äldre personer i Östersjöregionen, och göra det möjligt att bo kvar hemma längre. Bland annat har flera smarta möbler utvecklats, och det var de som testades i Ulvia i Finland.
– Det var otroligt intressant. Det är en fantastisk möjlighet att få testa produkter och prototyper på målgruppen, och även att få viktig input tillbaka, säger Jan Sedenka, adjunkt i företagsekonomi vid Högskolan i Skövde och medlem i BaltSeanior.

Det som kanske väckte störst uppmärksamhet bland de församlade finska seniorerna var den mobila assisterande roboten, som med hjälp av sensorer kan känna av om någon har ramlat. När roboten märker att någon ligger stilla på golvet tar den sig dit och frågar om personen behöver hjälp. Om personen svarar att den behöver hjälp, eller inte svarar alls, så larmar roboten.

Två veckors testande

Fälttesterna ägde rum under vecka 48 och 49 i en inredd testlägenhet där seniorer, företagsrepresentanter och studenter fick möjlighet att se och prova de olika prototyperna.

På en stor touchskärm i vardagsrummet visades ett dataspel som styrs genom att spelaren rör sig på olika sätt på en stol utrustad med sensorer. Ett av momenten handlar om att på tid kasta bollar mot olika mål på skärmen, något som väckte stor entusiasm hos många av de ditresta seniorerna, som kom i busslaster bland annat från olika äldreboenden.

– Det var fantastiskt att se hur folk gick igång när de skulle kasta bollar! De ville inte sluta. Det visar att om tekniken används på rätt sätt så blir det en rolig utmaning istället för något svårt och jobbigt, säger projektassistent Marie Schnell.

En annan smart stol läser av hur personer sitter och hur tyngdpunkten på armar och ben är fördelade på stolen. Den informationen kan sedan skickas digitalt direkt till en läkare för analys av hur kroppen mår.

Magisk spegel

På en vägg i vardagsrummet hängde en så kallad magisk spegel, som kan visa data av olika slag på spegelglaset och samtidigt läsa av personen som står framför. I testlägenhetens kök demonstrerades handtag för personer som har svårt att greppa när de ska öppna skåp och lådor. Handtagens storlek och form skrivs ut i 3D-skrivare och kan anpassas helt efter behov.

Representanter från BaltSeaniors grupp på Högskolan i Skövde deltog under några av testdagarna och bidrog dels med en fåtölj utvecklad av ett lokalt företag i Skaraborg och dels med redskapet ”Lets have a walk”, som med hjälp av olika material skapar intrycket av en utomhuspromenad på till exempel snö eller gräs samtidigt som kroppen aktiveras.

Testveckorna upplevdes som givande.

– Vi har haft framgångsrika möten och tester av prototyper tillsammans med seniorer. Det stärker oss i vårt projekt, säger Lotten Svensson, projektledare och lektor i företagsekonomi.

I BaltSeanior ingår deltagare från nio länder med syfte att skapa innovativa lösningar för att stötta företagandet i Östersjöregionen, för att skapa komfort och trygghet för äldre personer som bor kvar hemma. I den svenska delen ingår Tibro och Lidköpings kommuner via hängavtal, där kommunerna, möbelindustrin och demensboenden finns med. Projektet avslutas i april 2019.