Nu lanseras ett digitalt verktyg för att gynna medicintekniska innovatörer utan erfarenhet av kommersialisering och affärsutveckling.
Det är framtaget av Umeå universitet i samarbete med Region Västerbotten, Luleå tekniska universitet, CMTF med stöd från Tillväxtverket och MedTech4Health.
Att gå från idé till lyckad produktlansering innebär ofta en omfattande och tidskrävande process.
– Vi såg ett behov av att steg för steg hjälpa innovatörer med att få ut sin idé till marknaden och nu erbjuder vi ett enkelt verktyg, säger Per Hallberg, docent i medicinteknik vid Umeå universitet och chef för forskningsinfrastrukturen MT-FoU vid Norrlands Universitetssjukhus.
Forskning visar att innovationer inom medicinteknik kan förbättra det kliniska utfallet och är nödvändigt för att effektivisera vården. I dag kan det dock ta upp till 15 år för en medicinteknisk produkt att komma ut på marknaden. Forskare saknar ofta kunskap om det många regulatoriska utmaningarna som ska övervinnas för att affärsutveckla sina idéer.
Verktyget är framtaget av Umeå universitet i samarbete med Region Västerbotten, Luleå tekniska universitet, centrumbildningen CMTF med stöd från Tillväxtverket och innovationsprogrammet MedTech4Health.
– Vi saknade en överskådlig modell för att täcka behovet av en mer integrerad och konkret innovationsmodell och som hjälper till att korta ner tidsramen. Med det här verktyget underlättar vi processen för forskare och innovatörer och hjälper till att få ut fler innovationer på marknaden, säger Per Hallberg.
Bakom initiativet finns mer än 20 års erfarenhet av medicinteknisk forskning och utveckling. Modellen har framtagits i nära samarbete med forskningsprojekt och företag med produkter i olika utvecklingsfaser.
– Syftet är nu att sprida verktyget nationellt för att främja medicintekniska innovatörer i deras arbete, men även finansiärer och innovationskontor kan få ett gott stöd i sin verksamhet, säger Per Hallberg.
Verktyget är webbaserat med ett användarvänligt gränssnitt vilket gör det enkelt att få en överskådlig bild av processen och minimera risken att missa viktiga steg.
– Den riktar sig i första hand till de som saknar tidigare erfarenhet av kommersialisering och företagsutveckling, säger Tobias Tovedal, projektsamordnare vid Umeå universitet.