Ökat tryck på nödnumret 112
Hem NYHETERINFORMATIONSSÄKERHET Ökat tryck på nödnumret 112

Ökat tryck på nödnumret 112

Publicerat av: Redaktionen

Mot bakgrund av den tilltagande smittspridningen av Covid-19 och ökad sjuklighet i andra virussjukdomar ser SOS Alarm ett allt större vårdbehov.

Detta i kombination med stundande jul- och nyårsfiranden förväntas leda till ännu högre belastning på Sveriges nödnummer kommande veckor.

SOS Alarm kommer därför att ge en återkommande lägesbild över trycket på 112.

SOS Alarm har en ansträngd situation. Samtidigt som samtalen ökar påverkas även vi av ökad sjukfrånvaro bland våra medarbetare. Det här leder dessvärre till längre svarstider på nödnumret, säger Jannice Mattsson, chef för produktion på SOS Alarm.

Storhelgerna innebär ett ökat tryck på nödnumret 112. I år har dock mängden nödsamtal varit rekordhögt redan innan helgerna. Mellan den 1-21 december har närmare 240 000 samtal inkommit i hela landet till 112, vilket är 16 procent högre än samma period förra året.

I ett flertal regioner har antalet samtal växt lavinartat. Regionalt har antalet samtal ökat som mest i Hallands län (50 procent) följt av Örebro län, Skåne län och Blekinge län där nödsamtalen ökat med ca en fjärdedel.

– Vi gör allt vi kan för att möta behoven. Samtidigt ber vi allmänheten om hjälp att minska antalet icke-akuta samtal genom att använda nödnumret med förnuft och endast ringa 112 då det är akut fara för liv, egendom eller miljö, säger Jannice Mattsson, chef för produktion på SOS Alarm.

En dryg tredjedel av 112-samtalen bedöms inte ha ett akut hjälpbehov och som därmed borde ha ringts till något annat nummer, exempelvis Polisens 114 14 eller informationsnumret 113 13. En stor del är också tysta samtal, där det inte finns någon att prata med i andra änden, eller rena busringningar.

Ring rätt

Ökat tryck på nödnumret 112112 – vid akuta nödsituationer då det är fara för liv, egendom eller miljö.

113 13 – för att få eller lämna information vid allvarliga olyckor och kriser.

114 14 – för kontakt med polisen gällande anmälan, tips och upplysningar.

1177 – för rådgivning av sjuksköterska och hänvisning inom vården vid sjukdom.

Exempel på felaktiga samtal

– Jag har huvudvärk, kan det vara covid?

– Jag behöver skjuts hem från krogen har ni nån som åker förbi?

– Jag blöder! Mitt långfinger! Jag fastnade med nageln i ett täcke och hela nageln gick av.

– Jag har städat toaletten och råkat doppa min hand i toavattnet. Vad kommer att hända med min hand nu?

 

Regional statistik för inkommande 112-samtal mellan 1-21 december 

LänAntal anrop
2021
Antal anrop
2020
Procentuell skillnad
2020 vs 2021
Blekinge län3 3802 74723,0%
Dalarnas län6 3085 27019,7%
Gotlands län1 03186818,8%
Gävleborgs län6 3765 9177,8%
Hallands län7 7895 17950,4%
Jämtlands län2 5022 15416,2%
Jönköpings län7 9406 53921,4%
Kalmar län4 9374 5887,6%
Kronobergs län4 2273 81810,7%
Norrbottens län5 1724 61812,0%
Skåne län36 27128 97825,2%
Stockholms län56 39248 60816,0%
Södermanlands län6 5905 90211,7%
Uppsala län7 0896 24113,6%
Värmlands län5 6475 2537,5%
Västerbottens län4 9274 6815,3%
Västernorrlands län5 2835 0424,8%
Västmanlands län6 3375 14723,1%
Västra Götalands län38 14134 32011,1%
Örebro län6 9955 56925,6%
Östergötlands län10 1429 2859,2%
Övrigt3 8453 6644,9%
Total237 321204 38816,1%

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>