Pandemin blev en oväntad språngbräda för ny blodtryckstjänst
I mars i år var det tänkt att Blodtrycksdoktorn på bred front skulle introducera sin tjänst, där behandling av högt blodtryck i hemmet är i fokus. När Covid-19 pandemin slog till fick den digitala vårdgivaren istället lägga om sitt fokus. Knappt två månader senare har nu närmare 10.000 svenskar med högt blodtryck registrerat sig hos Blodtrycksdoktorn, en siffra som bolaget inte kunnat drömma om.
Blodtrycksdoktorn är den första tjänsten med e-vård för behandling av högt blodtryck. Det går därmed att undvika vårdcentraler i nuläget och istället sköta blodtrycket i smittfri hemmiljö. Specialistläkare sköter behandlingen och patienterna använder mobilen och en blodtrycksmätare. I höstas publicerades forskning som visar att den nya vårdformen är effektivare än traditionell behandling av blodtryck.
Högt blodtryck kallas ibland på engelska för The Silent Killer. Många känner inga symptom av sitt höga blodtryck och påminns därför inte om farorna. I själva verket är högt blodtryck den främsta orsaken till för tidig död. Okontrollerat blodtryck är även en riskfaktor vid Covid-19 och därför är det särskilt viktigt att ta blodtrycket på allvar i denna pandemi. När blodtrycket sänks minskar riskerna vid Covid-19.
Blodtrycksdoktorns tjänster, inklusive blodtrycksmätaren, är kostnadsfri för patienter med högt blodtryck. Nästa steg blir att göra blodtryckstjänsten tillgänglig i andra länder och att komplettera med en tjänst för behandling av patienter med diabetes.
För Accumbo, innovationsbolaget som står bakom Blodtrycksdoktorn, blev denna vår en märklig men framgångsrik period. Det är ett exempel på det som flera studier har pekat ut som den avgörande faktorn för att en innovation ska lyckas slå igenom med full kraft: tajming. En välkänd parameter men som ofta är oförutsägbar.