Patienter i tandvården saknar lagliga rättigheter.
Dyrare tandvård än överenskommet, informationsbrister som orsakar alltför höga kostnader eller missnöje med själva arbetet är ingenting som får rättsliga efterspel i tandvården.
Inte ens garantier på kronor och proteser finns med i lagstiftningen.
Att rättsligt ställa tandläkaren till svars är omöjligt.
Juridiskt är patienter i tandvården rättslösa och möjlighet att överklaga finns inte. I bästa fall kan en missnöjd patient ta kontakt med tandläkarens försäkringsbolag och få tillbaka del av kostnaden, men oftast står tandläkarens ord mot patientens till nackdel för den senare.
– Svensk rättspraxis behöver utvecklas för tandvårdens patienter, säger Tandhälsoförbundets (Tf:s) ordförande Ann-Marie Lidmark.
Inget rättsligt efterspel
Klagomål kan ske till Patientnämnden om man går hos Folktandvården eller hos Privattandläkarnas förtroendenämnd om det gäller privat tandläkare. Nämnderna kontaktar tandläkaren, men ingen av dem har möjlighet att vidta rättsliga åtgärder.
Felaktig vård, ej fullföljd vård som leder till senare problem eller vårdskada kan inträffa. Tandläkarnas garantier på implantat, kronor, broar eller avtagbara proteser har inte heller något rättsligt stöd.
Patienten betalar både behandling och eventuell omgörning
Patienten betalar först för vården, men måste oftast betala igen för att korrigera eventuella felaktigheter. Tandläkaren kan inte ställas till svars för informationsbrister innan behandlingen och inte heller om onödigt dyr behandling ges, som patienten egentligen inte önskat.
Den informationsplikt som omfattar vårdgivare i annan hälso- och sjukvård regleras i Patientlagen, men den lagen gäller inte för tandvården. Tf anser att delar av Patientlagen ska läggas in i Tandvårdslagen för att stärka patientens rättigheter och tandläkarens informationsplikt.
Det borde vara självklart att tandvårdspatienten har rätt till information om kostnader likväl som förväntat vård- och behandlingsförlopp, väsentliga risker liksom biverkningar eller andra komplikationer av de behandlingar och material som föreslås.
Lägg in tandvården i Konsumenttjänstlagen
Tf föreslår dels att delar av Patientlagen införlivas i Tandvårdslagen och dels att tandvården ska kunna prövas i Konsumenttjänstlagen. Det senare är viktigt för att rättslig praxis ska kunna utvecklas och därmed utgöra vägledning för vårdgivare i tandvården.