Schibsted gör sitt första förvärv inom området Digital Health med en investering i Ahum, ett ungt bolag med målet att göra psykologisk hjälp mer tillgängligt för alla.
– Ahum har en tjänst som skapar en bättre matchning mellan kund och terapeut än någon annan aktör på marknaden. Och den når ut till en yngre målgrupp där den psykiska ohälsan blir allt större, säger Pontus Ogebjer, Investment Manager i Schibsted Growth.
Ahum vänder sig till alla som upplever någon typ av psykologiskt problem och till dem som vill utveckla sig själva på det personliga planet. Målet är att bli marknadens ledande aktör för matchning mellan vårdsökande och legitimerade psykologer och terapeuter inom olika discipliner. Ett tydligt resultat efter ett knappt år på marknaden är att de anslutna terapeuterna får fler i åldersgruppen 20-35 som söker hjälp den digitala vägen än på traditionellt sätt.
I takt med att svenskarnas psykiska ohälsa skenar har människors behov av psykologiskt stöd ökat. Ahums grundare Fredrik Sandin har under sina år som praktiserande psykolog märkt att de flesta som söker hjälp känner sig vilsna i valet av terapeut. Därför startade han Ahum tillsammans med Johan Thuresson, art director och it-ingenjör.
– Inom psykologin finns en mängd behandlingsmetoder och det kan vara svårt att veta vad som passar bäst för var och en. Vi erbjuder ett unikt matchningssystem för att hjälpa alla som söker hjälp att hitta rätt såväl i valet av terapiform som i valet av terapeut, säger Fredrik Sandin.
Sedan lanseringen i januari 2017 har Ahum utvecklats mycket positivt och över 100 legitimerade psykologer och terapeuter i Stockholm, Göteborg och Malmö har hittills anslutit sig till tjänsten. I en nyemission går nu Schibsted in som aktiv ägare med en långsiktig ambition att skapa en marknadsledande, rikstäckande aktör.
– Schibsted är bäst i klassen och kan tillföra kompetens i att bygga digitala bolag, hjälpa oss att bygga vårt varumärke och att nå ut till kunder, säger Fredrik Sandin.