Höganäs och Mörbylånga ska använda en tjänst från Telia för att informera badsugna om läget på kommunernas stränder.
Genom en app kan man enkelt kolla om antalet människor som vistas på samma strand är högt eller lågt, och välja badplats utifrån besöksläget.
Telia Crowd Insights och Telia Crowd Alerts är tjänster som analyserar anonymiserad och aggregerad data som är justerad för att representera hela Sveriges befolkning. Det kan handla om mobil nätverksdata som gör att man kan se beteenden och rörelsebehov i samhället, till exempel resmönster och hur vi förflyttar oss. Det kan också handla om data som visar aktiviteten i ett wifinät och på så sätt se densiteten av människor på ett mindre område. Tjänsterna lanserades kommersiellt 2017 och används vanligen i stads- och samhällsplanering, till exempel när man ska dra en ny busslinje, anlägga en väg eller se besöksströmmar utanför en butik.
Under coronaepidemin har Folkhälsomyndigheten använt Telias anonymiserade data för att förstå hur grupper av människor rör sig, till exempel mellan kommuner och regioner eller inom en stad. Det ger viktiga insikter i arbetet med att bromsa smittspridningen, och man kan fatta snabbare beslut om eventuella åtgärder, baserade på statistik och exakta datapunkter.
För att undvika stora folksamlingar på stränderna i sommar tar Höganäs och Mörbylånga nu hjälp av Telia. Wifi-sensorer placeras i lådor på stränderna som fångar upp anonyma signaler från besökarnas mobiltelefoner. Datan aggegeras i realtid och systemet larmar när mängden människor är fler än normalt eller över ett fördefinierat tröskelvärde. Lösningen integreras i kommunernas appar och hemsidor, och gör att användarna enkelt kan se hur läget är på stränderna.
– Höganäs Kullabygden är extra populärt på sommaren och många vill semestra hemma och besöka oss. Genom denna nya digitala tjänst gör vi det enklare för våra invånare och besökare att se hur folkmängden ser ut på en specifik plats. Genom innovativa lösningar med fokus på att minska smittspridningen i vårt Höganäs och vårt Sverige, gör vi så att kommunen fortsatt kan vara en självklar destination för hemester och avkoppling trots utmanande tider, säger kommunchef Herman Crespin, Höganäs kommun.
– Vi vill säkra våra badplatser för att undvika trängsel. Via vår mobilapp kommer man kunna se om det är grönt, gult eller rött. Är det grönt är det inte så mycket folk där, är det rött bör man åka någon annanstans, säger Kim Ahlqvist, kommunikationschef i Mörbylånga kommun, som tillsammans med Telia kom på idén med den nya mobilfunktionen.
– Det är jättekul att vi snabbt har kunnat anpassa en befintlig tjänst, i nära samarbete med Höganäs och Mörbylånga så att de kan tillhandahålla en smidig tjänst till sina invånare och besökare. Jag hoppas det bidrar till att göra semesterupplevelsen både lite bättre och tryggare, säger Kristofer Ågren, chef för affärsområde dataanalys.