Tieto har tecknat avtal med Stockholms stad avseende digitalt stöd inom vård och omsorg

Stockholms stad och Tieto fördjupar sitt samarbete.

Det nya avtalet omfattar verktyg för affärsprocessledning och digitalt stöd inom socialtjänst samt hälso- och sjukvård. Avtalet gäller till och med mars 2026 med möjlighet till förlängning i upp till sju år.

Stockholms stad har kommit långt vad gäller att erbjuda digitala tjänster och upphandlingen av BPM-verktyg för digitalt stöd i socialtjänst, överförmyndarverksamhet samt kommunal hälso- och sjukvård, är en vidare satsning för att förverkliga Stockholms stads vision om att bli världens smartaste stad till år 2040.

– Vi ser fram emot att tillsammans med Tieto starta arbetet med att modernisera Stockholms stads sociala system. Att vi nu får moderna digitala stöd på plats är en viktig del i Stockholms stads digitaliseringsarbete, säger Johanna Engman, it-direktör i Stockholms stad.

– Tieto delar Stockholms stads vision om att skapa en smart och uppkopplad stad och vi är stolta över att få utökat förtroende och vara delaktiga i att göra Stockholm till världens smartaste stad. Det gläder oss att vi tillsammans med Stockholms stad kan införa nästa generations digitala stöd för socialtjänst, hälso- och sjukvård, säger Lars Richter, TF chef för offentlig sektor på Tieto i Sverige.