De senaste åren har många hälso- och sjukvårdsorganisationer digitaliserat stora delar av sina verksamheter och tjänster.
Ur den aspekten stod branschen väl rustad inför pandemin, men Coronakrisen synliggjorde samtidigt att de inte klarar av att utnyttja den enorma mängden data som genereras. Organisationerna riskerar därför att gå miste om frukten från den nya tekniken, enligt en undersökning som genomförts av Aruba, ett företag inom Hewlett Packard Enterprise.
Arubas har frågat IT-ledare inom vården runt om i världen om digitalisering i vården. Studiens resultat visar två saker; att branschen ligger i framkant vad gäller digitalisering, och att de har problem med att hantera datatillväxten. Cirka tre fjärdedelar av IT-ledarna hade utvecklat applikationer, eller var igång med pilotprojekt, inom områden som artificiell intelligens (AI) (74%), Internet of Things (IoT) (76%) och maskininlärning (71%).
Samtidigt är vården en av de sektorer som kämpat mest med datan som den nya tekniken producerar. En tredjedel av deltagarna i undersökningen uppger att deras system inte kan hantera datamängden, och att de inte har möjlighet att behandla uppgifterna de samlar in tillräckligt snabbt för att faktiskt kunna dra nytta av dem.
”Organisationerna har just nu en enorm möjlighet att skapa fundamentalt överlägsna digitala tjänster. Men då måste de hitta ett sätt att ta hand om informationsflödet, eller så riskerar de att förlora momentum”, säger Morten Illum, Europachef på Aruba.
Aruba pekar i sin rapport om undersökningen ut tre viktiga områden som verksamheter bör fokusera på för att skapa hållbara nätverk med tillräckligt hög kapacitet:
1. Effektiv databearbetning
Nyckeln till effektiv databearbetning är att fånga informationen där den skapas, istället för att skicka den till en central server, det vill säga ‘Edge computing’. Arubas studie visar att 86% av IT-ledarna ser ett akut behov av att implementera system som hanterar data vid kanten. Drygt 70% använder också eller testar edge-tekniker, varav 74% har sett påtagliga resultat. Tekniken syftar bland annat till att tillhandahålla patientdata och övervakningssensorer vid den plats där vården sker.
2. Smartare dataanalys
Att samla in informationen är en sak, men att agera på den är något helt annat. AI har en växande roll i att omvandla data till insikter för diagnos, patientvård och läkemedelsutveckling. Tre fjärdedelar av IT-ledarna rapporterar också att de testade AI-applikationer i dessa syften redan före pandemin.
3. Säker datalagring
En baksida av den ökade IoT-användningen inom vården är att allt fler enheter behöver hanteras. Undersökningens deltagare vittnar om att detta är ett stort bekymmer och 61% säger att anslutning av IoT-enheter vid kanten skulle göra deras verksamheter mer sårbara. Arubas lyfter i sin rapport fram att det finns strategier som hjälper vårdorganisationer att säkra enheterna, så att de till exempel inte riskerar att läcka känsliga personuppgifter.