Auto Draft
Hem Nyheter IT-bolaget som testat Sverige

IT-bolaget som testat Sverige

Publicerat av: Redaktionen

Ett virus var upptäckt, men hur många som var smittade i Sverige visste ingen tidig vår 2020.

Landets tidiga pandemistrategi fick byggas utan siffror.

Då tar Alex Stendahl saken i egna händer och börjar bygga tillfälliga provmottagningar med ett mål; Hela Sverige ska testas.

Han lyckades. I dag drivs Infosolutions mobila provstationer över hela landet. Över 200 mottagningar tar varje dag emot tusentals människor som inom ett par dagar får veta om de har covid-19, som viruset kom att kallas, eller inte. Hittills sammanlagt tre miljoner människor har testats för covid-19. I dag finns ett upphandlat uppdrag från Folkhälsomyndigheten och 14 av landets regioner har tagit emot tjänsten.

Men det var ingen självklarhet för ett år sedan.

– Nej, det är sant, säger Alex Stendahl, vd på Infosolutions, och rynkar pannan av minnet. Vi stod faktiskt med tre stationer med kapacitet att testa 250 personer varje dag, men ingen kom. Ingen!

Den här berättelsen handlar om hur ett litet svenskt IT-företag från Kista får en nyckelroll i den globala kris som pandemin senare senare utvecklades till. Faktum är att det inte är en roll de fick. De tog den.

– Vi är egentligen ett företag som gör elektroniska remisser mellan vårdgivare och lab, men det gör ju att vi är en av få på marknaden som har just det, alltså nära relationer med både de som tar prover och de som analyserar prover, berättar Alex Stendahl.

Första steget var att fråga runt bland laboratorierna. Ett gäng som var redo direkt var nystartade ABC-labbet. Efter ytterligare ett par dagar fanns en privat vårdgivare som kunde erbjuda sin parkeringsplats, och några anställda, för att bemanna ett provtagnings-tält. En första station skulle kunna öppnas på måndagen en vecka efter påsk. Det såg lovande ut, men kvällen innan öppnandet drogs sig vårdgivaren ur överenskommelsen. Det fanns trots allt inget formellt uppdrag, ingen tydlighet i finansieringsmodellen, det fanns inte ens patienter.

Alla invånare i Sverige ville veta om de fått det nya corona-viruset från Kina, men ingen hade fått veta att de kunde få testa sig på en parkeringsplats i centrala Stockholm.

– Det är klart att det var många osäkerhetsmoment, vi visste ju ingenting då, men det var ju det jag ville ändra på, säger Alex Stendahl, att börja testa människor för viruset var ju enda sättet att ta reda på hur situationen var i Sverige för att veta vilka insatser som behövde göras.

Samma eftermiddag som landets första teststation förlorade sin personal och sin parkeringsplats träffade Alex Stendahl en granne hemma i Vallentuna. Grannen jobbar på Lidl och Stendahl fick en idé. Kunde Lidl möjligen ha plats för ett corona-test-tält på någon, eller några, av sina parkeringsplatser runt om i Stockholmsområdet? Grannen lät positiv och inom några dagar fanns ett handslag och två parkeringsplatser. Samma dagar hörde Stockholm stad av sig och erbjöd en plats på parkeringen utanför Stockholmsmässan i Älvsjö. Flera mässor hade ställts in och nu var det bara tomt och väldigt mycket lediga platser. De första tre mobila drive through-stationerna kunde öppna. Vännen på Samtrans hade ledig personal och bussar, nu när brukarna plötsligt slutat resa, så ett handslag kom på plats även där.

Men fortfarande kom inga patienter.

– Folkhälsomyndigheten var väldigt bra att jobba med i det här skedet, de frågade mig hur de kunde hjälpa till för att vi inte skulle behöva klappa igen och vi kom överens om att de skulle betala tio procent av kostnaden. Det var tur för att det blev väldigt kostsamt!

Bemannade teststationer fanns alltså, redo att hjälpa till, men kommunikationen var svår. Då reagens fortfarande saknades, det som ett virus testas mot på laboratoriet, skulle befolkningen testas enligt en schema. Först att testas skulle vara medarbetare i sjukvård och omsorg.

Det saknades också ersättningsmodell. Folkhälsomyndigheten hade låtit meddela att kostnaden för provtagning i Sverige skulle falla på dem. Men hur betalningen och ersättningen skulle gå till var inte systematiserat. Än så länge låg Infosolutions ute med pengarna. Varje dag öppnades en ny station i Stockholm.

Det tog cirka en vecka innan folk började komma.

– Det tog lite tid, men ganska snart var behovet oändligt. Personalbristen i vård- och omsorg blev snabbt akut när alla med minsta förkylningssymtom skulle vara hemma i veckor för att isolera sig. Där vände det och vi kunde börja jobba tillsammans, berättar Alex Stendahl.

Modellen med att boka tid, åka till provstation och sedan få svar via Infosolutions LabPortalen fungerade väl efter bara någon vecka igång i nära samarbete med 1177 och lokala regioner, Samtrans stod för bussar och personal. Apoteket AB kunde lämna ut kit för hemmatester. Konsultbolaget HiQ lånade ut personal som kunde vara med och bygga ut infrastruktur och utveckla teknik.

Efter några veckor hade ytterligare regioner hört av sig och ville ha samma koncept, samma möjlighet för invånarna att testa sig. Alla ville ha mobila provstationer att ställa upp för människor att komma och testa sig för covid-19.

Helst före midsommar.

– Kvällar, helger, fikapauser, exakt all tid lade vi ner på att leverera stationer. Alla jobbade stenhårt, berättar Alex Stendahl. Även min söner hade jobb all ledig tid med att packa utrustning till stationerna.

Varje station skulle ha internet, dator, skrivare, bord, stolar, kylväskor eller kylskåp, hygienartiklar samt all logistik kring provhantering i form av avtal med laboratorie, lämning av provkit, hämtning av färdiga prover, skyltning och information till allmänheten. Allt beställdes hem till kontoret i Kista och skeppades sedan vidare till rätt provstation.

Ett “command center” bestående av personal från Infosolutions och Samtrans upprättades som i början höll möte varje morgon. Problem, problem, problem. För få provkit. Fel instruktion i påsen med prover. Ingen instruktion. Etiketter slut. Hundratals utryckningar varje dag och problemen löstes.  Allt fler människor testades varje dag och fick svar. Läget blev mer och mer under kontroll.

I slutet på 2020 kom beslutet från Folkhälsomyndigheten att upphandla den tjänst som Infosolutions vd hade skapat. I konkurrens med ett antal andra vann Infosolutions uppdraget och i år finns ett formellt uppdrag att testa alla människor i Sverige om de har covid-19. I skrivande stund rullas ett stort nationellt vaccinprogram ut mot det farliga viruset. Kanske går vi mot ett lyckligt slut på ett år då många fick gå samman för att hantera vår tids svåraste kris.

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>