Jefferson Health väljer dataanalys med Qlik för bättre vårdkvalitet och forskning

Jefferson Health, en amerikansk vårdorganisation vars flaggskeppssjukhus är Thomas Jefferson University Hospital, har valt svenskgrundade Qlik, ledande inom visuell analys, för att förbättra och vidareutveckla vården i USA.

Genom Qlik Sense kan Jefferson Health på ett enkelt sätt koppla samman, visualisera och analysera, data från sjukhusens olika kliniska, operativa och akademiska avdelningar. På så sätt når organisationen nya insikter som bland annat ligger till grund för ökad vårdkvalitet och en mer effektiv verksamhet.
Arbetar för en bättre och mer datadriven vård
Thomas Jefferson University och Jefferson Health driver utvecklingen av framtidens vård i USA. Satsningen på Qlik möjliggör bland annat bättre forskningsprocesser och prediktiv analys, vilket öppnar upp för datadrivna beslut med långsiktig effekt på både USAs nuvarande och framtida folkhälsa.
– Data- och analyslandskapet har förändrats och därmed förändras också hur vi levererar meningsfulla insikter till vårdgivare som i förlängningen möjliggör bättre patientupplevelser och vård, säger Mouneer Odeh, VP for Enterprise Analytics and Chief Data Scientist vid Thomas Jefferson University och Jefferson Health. Vår vision är att göra hälso- och utbildningssektorn smartare och för att lyckas måste vi leverera rätt insikter till rätt personer vid rätt tidpunkt, i rätt sammanhang. Det här ”precisionsanalys”-konceptet förändrar hur vi ger vård idag och driver fram en högre operationell effektivitet och forskningsproduktivitet.
– Vårdorganisationer som Jefferson Health har som första mål att skapa förutsättningar för bättre vård för sina patienter och tillgång till bra analyslösningar skapar just dessa förutsättningar. Och ur ett kommersiellt perspektiv blir deras förmåga att driva innovation, värde och i förlängningen marknadsandelar baserat på sina verksamhetsdata det som gör att de kan skilja sig från sina konkurrenter säger Johan Salenstedt, VP & GM Nordic Region, Qlik.
– Genom att skapa en bättre innovationsförmåga och driva mer värde med hjälp av sin verksamhetsdata så skiljer de sig från sina konkurrenter och vinner i förlängningen marknadsandelar säger Johan Salenstedt, VP & GM Nordic Region, Qlik.

Flera ledande europeiska vårdaktörer förbättrar patientupplevelsen med Qlik
Organisationer inom vårdsektorn måste fortlöpande hitta nya sätt att leda den digitala utvecklingen och förbättra service och vård på, samtidigt som kostnaderna behöver hållas nere. Utmaningen för hela vårdsektorn är att hitta flaskhalsar för att motverka långa väntetider, eller undersöka leverantörs- och upphandlingskostnader för att se var besparingar kan göras.

Som ett led i detta använder flera ansedda sjukvårdsorganisationer i Europa Qlik som plattform i analysarbetet. Med hjälp av Qliks lösningar har bland annat Sahlgrenska Universitetssjukhuset, Slingeland Ziekenhui, Consorci Sanitari Integral och Veiligheidsregio Noord-Holland Noord minskat väntetiderna i vården, reducerat kostnaderna och förbättrat servicen till patienter.

I Sverige använder, förutom Sahlgrenska, även Karolinska Institutet och Uppsala ambulanstjänst Qlik i sin verksamhet. Därutöver använder en mängd lokala och regionala vårdgivare i Sverige Qliks lösningar. Globalt använder över 1500 vårdorganisationer Qlik för att förbättra vården och servicen till sina patienter.