​Delaktiga medarbetare ger vård med hög kvalitet till lägre kostnad

Tiohundras medarbetare ger sina arbetsplatser gott betyg i den årliga medarbetarundersökningen.

​Delaktiga medarbetare ger vård med hög kvalitet till lägre kostnad 1Totalindex ligger kvar på samma höga nivå, flera verksamhetsområden förbättrar sina resultat ytterligare och svarsfrekvensen fortsätter att öka.

Svarsfrekvensen i årets medarbetarenkät landade på 83 procent, en ökning jämfört med de senaste åren. Nära 1 700 medarbetare inom Tiohundras vård- och omsorgsverksamheter har svarat på undersökningen.

Enkätresultatet visar bland annat att Tiohundras värderingar och mål är välkända hos medarbetarna, att förtroendet för närmsta chef är högt samt att arbetsgivaren varit noga med att diskutera och följa upp resultatet från förra årets undersökning.

Fortsatt högt totalindex

Totalindex för hela bolaget är oförändrat högt, 79 av 100. Medarbetarskaps- och ledarskapsindex går framåt ytterligare, från 80 till 81 respektive 82.

– Jag är mycket glad över våra fortsatt mycket fina resultat. Vi får ett kvitto på att våra medarbetare känner sig delaktiga i vårt ständiga förbättringsarbete. En hög svarsfrekvens gör resultatet än mer värt, säger VD Peter Graf.

Förbättrade resultat jämfört med 2018

Flera verksamhetsområden förbättrar sina resultat jämfört med 2018 års undersökning. Det gäller till exempel Tiohundras äldreboenden, vars totalindex går från 77 till 81. Områden som utveckling och inflytande över arbetet går framåt.

93 procent av de svarande håller med om påståendet att ”mitt arbete känns meningsfullt”. Inom ledarskapsindex, där medarbetarna svarar på frågor om sin närmaste chef, förbättras resultatet på sju av åtta punkter.

Nöjda kunder och hög kvalitet till lägre kostnad

Också i kundnöjdhets- och kvalitetsmätningar redovisar Tiohundra goda resultat. Här finns en tydlig koppling till resultatet i medarbetarundersökningen, menar VD Peter Graf.

– I utredningen av vår ägare kommunalförbundet Sjukvård och omsorg som nyligen blivit klar har vi återigen fått det svart på vitt: Tiohundra och övriga utförare i kommunen levererar vård och omsorg med hög kvalitet, samtidigt som verksamheten är effektiv.

– Vi har korta väntetider, få överbeläggningar, snabb utskrivning och nöjda patienter på sjukhuset, och har samtidigt lägst kostnad av de offentligt drivna akutsjukhusen i regionen. Kunderna i hemtjänsten och på våra äldreboenden är trygga och nöjda, och vi levererar omsorg till markant lägre kostnad än i Region Stockholm som helhet. Utan engagerade medarbetare som trivs och känner att de kan vara med och utveckla verksamheten skulle vi aldrig nå så fina resultat i Norrtäljemodellen, säger Peter Graf.