Undersökning visar: Larmsystem ökar anställdas känsla av trygghet inom socialtjänst och boendeverksamheter
Hem UNDERSÖKNING AddSecure undersökning visar: Larmsystem ökar anställdas känsla av trygghet inom socialtjänst och boendeverksamheter

AddSecure undersökning visar: Larmsystem ökar anställdas känsla av trygghet inom socialtjänst och boendeverksamheter

Publicerat av: Redaktionen

Personal inom vårdboenden, omsorgsboenden och socialt arbete möter i allt större utsträckning hot och våld i sin arbetsmiljö.

Att yrkesgrupperna hör till de mest utsatta bekräftas i en ny, kvalitativ kundundersökning av AddSecure.

Mot den bakgrunden introducerar AddSecure en ny guide, som belyser vilka förebyggande åtgärder som krävs för att skapa tryggare arbetsmiljöer för utsatta yrkesområden.

I AddSecures undersökning, som tittar närmre på hur personalen inom olika boendeverksamheter och socialt arbete upplever tryggheten, framkommer det att otryggheten ofta förvärras vid ensamarbete och hembesök hos vårdtagare. Bland de situationer som upplevs mest otrygga nämns interaktion med utåtagerande individer, obehöriga besökare och interna konflikter mellan vårdtagare. Nästan hälften av de tillfrågade uppger att de varit i situationer där de borde ha larmat.

Undersökning visar: Larmsystem ökar anställdas känsla av trygghet inom socialtjänst och boendeverksamheter

− Alla har rätt till en trygg arbetsmiljö. Det vi sett på senare år, som bekräftats genom bland annat undersökningar av Arbetsmiljöverket, är att hot och våld blivit ett allt större arbetsmiljöproblem. Branscher som sticker ut är bland annat ensamarbetare och olika former av omsorg och sociala tjänster. När vi frågar våra kunder inom dessa arbetsgrupper om vilka verktyg eller metoder de främst arbetar med för att skapa trygghet nämner en majoritet förebyggande åtgärder, där bland annat larm är en viktig säkerhetsåtgärd, säger Peter Johansson, affärsområdeschef Smart Alarms på AddSecure.

Larm, eller möjligheten att larma, anses vara ett viktigt verktyg för att säkerställa säkerheten både för medarbetare och klienter. 4 av 5 av de intervjuade svarade att möjligheten att larma ökar känslan av trygghet på jobbet.

− Att trygga utsatta yrkesgrupper har länge varit ett av våra största fokusområden på AddSecure. Vi tror att en god kombination av tekniska kommunikations- och larmlösningar, samt förebyggande utbildningsinsatser, skapar tryggare arbetsmiljöer. Det kan också hjälpa arbetsgivare att uppfylla Arbetsmiljöverkets krav om ensamarbete, och hot och våld i arbetsmiljön. Med vår nya guide vill vi rikta fokus på problematiken och öka medvetenheten kring de åtgärder som kan öka tryggheten inom socialtjänst och boendeverksamheter, säger Peter Johansson.

 

 

 

 

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>