Hem NYHETER AI hjälper Rädda Barnen att skydda våra unga mot övergrepp på nätet

AI hjälper Rädda Barnen att skydda våra unga mot övergrepp på nätet

Publicerat av: Redaktionen

Den 20 november firades internationella barndagen som instiftades 1954 av UNICEF.

AI hjälper Rädda Barnen att skydda våra unga mot övergrepp på nätet 3Även om fantastiska förbättringar har gjorts runt om i världen så står våra barn inför nya utmaningar och hot. Men ny teknik och AI-verktyg kan vara några av lösningarna för att trygga barnen och förhindra övergrepp på nätet.

Den danska startupen BotSupply hjälper tillsammans med den internationellt erkända organisationen Rädda barnen att skydda våra unga från sexuella övergrepp och trakasserier online. Det AI-baserade projektet ”SletDet” har gjort stora framsteg, och Rädda barnen har satt ett ambitiöst mål att få barnen att känna sig tryggare online och öka det mentala välbefinnandet bland våra unga.

Tusentals barn och ungdomar utsätts för sexuella övergrepp och trakasserier varje dag, särskilt i digitala kanaler och på online plattformar. Rädda Barnen är världens största organisation för barns rättigheter och välfärd. I Danmark har de lanserat initiativet SletDet (Eng: ”Erase it”) för att bekämpa digitalt baserade sexualbrott. Rädda Barnen har satt ett ambitiöst mål om 10 gånger mer engagemang bland ungdomar som är berörda av detta. Detta har en strategisk grund Rädda barnens digitala transformation (för att i allt högre grad nå mål och bistå med hjälp i form av tekniska verktyg), såväl inom området mental välbefinnande som bekämpning av trakasserier.

–      Det som verkligen skapar värde för oss är att chatboten gör det möjligt för oss att erbjuda våra användare assistans dygnet runt. Vi vet att behovet av hjälp kan uppstå akut och chatboten kan vara där för våra användare sent på kvällen när rådgivningen är stängd, det säger Mai Holm Hviid, projektledare & analytiker på Rädda Barnen i Danmark.

BotSupply arbetar med Rädda Barnen i Danmark. Och deras huvudsakliga mål var att bryta ner barriärer som hindrar barn från att rapportera incidenter, söka råd och ge barn och unga vuxna kunskap som kan hjälpa dem att hantera cybermobbning och onlinemissbruk. SletDet är en projekt från Rädda Barnen som handlar om att informera och utbilda barn och unga vuxna i deras rättigheter vad som gäller när någon lägger upp bilder online utan deras samtycke. Projektet hjälper till att ta bort dessa bilder / videor och ge råd om åtgärder barnen kan vidta för att begränsa den skada som dessa svåra situationer kan orsaka. En webbaserad bot som kompletterar professionella rådgivare, som också integreras i kontaktsystemet och deras Power BI Analytics-inställningar. Boten genererar också återuppringningar förutom att lösa ärenden på egen hand. Lösningen skapades tillsammans med Save the Children-teamet och slutanvändare i enlighet med BotSupply Implementation Methodology, som har garanterat en hög nivå av kvalitetssäkring och professionell noggrannhet och med hänsyn till etiska dilemman. Och all drift sköts via Oracle Cloud.

–      Vi på Oracle Nordic ser detta samarbete med BotSupply och SletDet-projektet som mycket viktigt. Det är en verkligt brådskande fråga som måste lösas. Vi känner oss hedrade över att vara en del av lösningen och är stolta över att bidra med våra molnbaserade tjänster, säger Anders Løvøy, nordisk kommunikationschef på Oracle.

Mer än 80% av användarna förvandlas till definierade ”förfrågningar”, vilket är gruppens viktigaste KPI. En begäran definieras som när en användare har mer än tre interaktioner med botten. Månatliga användarförfrågningar till SletDet med en faktor 7 under de första tre månaderna. Kontinuerlig mätning av antalet konversationer kontra kritiska situationer säkerställer att max 5% av sessionerna når den kritiska nivån (dvs. tydligt uttryckt behov av hjälp, där bot inte hjälper / förstår). Den ursprungliga KPI:n var att mer än 50 % förfrågningar skulle komma utanför öppettiderna. Från och med idag är antalet i genomsnitt cirka 85%. BotSupply hjälpte kunden även i stegen nedan:

  • Förstå affärsbehov: Genom att analysera historisk data, prata med barn, genomföra workshops och intervjuer tillsammans med Save the Children-teamet. BotSupply ”prototypade” och testade sin chatbot och fortsatte optimera den baserat på konversationsdata som de fick från testerna.
  • Konversationsdesign: BotSupply designade en dansktalande chatbot på BotSupply CMS för att upptäcka och lösa de vanligaste förfrågningarna.
  • Backend-integrationer: Chatboten distribueras på kundens webbplats kopplad till en lead desk-integration som gör att användaren kan matchas med en rådgivare genom chatboten.

–      Det första svaret från denna chattbot är väldigt uppmuntrande och Save the Children-teamet är nöjd med de engagemang som drivs av botten, särskilt utöver deras normala arbetstid. De undersöker nu hur de kan lägga in än högre växel och få denna kampanj att fungera också på andra kanaler. Vi på BotSupply ser fram emot att tillhandahålla bästa möjliga tekniska lösningar för att hjälpa dem, säger Pragya Mishra tillväxtchef på BotSupply.

Faktabox om BotSupply

BotSupply-uppdraget för att hjälpa världen att bygga bättre chatbots startade 2016. Sedan dess har de fokuserat på de två viktigaste aspekterna av bot-building: banbrytande teknik och felfri konversationsdesign. Deras egenutvecklade teknik är kärnan i BotSupply Chatbot Management System (CMS), en plattform där vem som helst kan bygga en chatbot utan att någonsin skriva en enda kodrad. Det intuitivt lättanvända CMS drivs av vår egen Natural Language Processing som ger företag möjlighet att kommunicera på samma språk som sina kunder.

BotSupply-insatser inom konstgjord intelligens har erkänts av utmärkelser som IBM Watson Award och certifierade av de många forskningsdokument som våra AI-experter publicerar. Teknik är bara en aspekt av att bygga bra chatbots. Folket på BotSupply tror att den andra kritiska delen är Conversational Design. Tonen, personligheten och språket som bot använder när han kommunicerar med anställda eller kunder är nyckeln till att bygga stora upplevelser. Det är därför de har ett helt team av samtalsdesigners som först förstår dina affärsbehov och sedan skapar oförglömliga upplevelser för kunderna.

Deras samarbete med Oracle resulterade i priset ”Oracle ISV Partner of the Year FY20”, och de delades ut vid de stora Oracle-evenemangen Oracle Open World i San Francisco, London och Dubai. Som en del av Oracle for Startups-programmet har BotSupply också haft tur att träffa Larry Ellison, grundare och CTO på Oracle.

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>