Allt utifrån ett livsstilsperspektiv

[KRÖNIKA] Det handlar om hur du kan stärka ditt immunförsvar och din hälsa generellt, allt utifrån ett livsstilsperspektiv.

Allt utifrån ett livsstilsperspektiv 1De allra vanligaste infektionerna är kopplade till virus, som ger en vanlig förkylning, men kan även uppkomma om bakterierna tar över, vilket kan leda till bihåleinflammation och lunginflammation mm.

Generellt kan man säga att fysisk aktivitet stimulerar immunsystemet och därmed ger ett ökat försvar mot en infektion.

Under tiden som du tränar, ökar aktiviteten i ditt immunförsvar genom att bland annat öka antalet lymfocyter (som ingår i ditt immunförsvar), efter ett intensivt träningspass minskar dina nivåer av tex NK celler (natural killer celler) och andra celler som är kopplade till ditt immunförsvar. Man kan enkelt förklara att immunförsvaret återhämtar sig efter en kraftig stimulering, ju högre intensitet och ju längre tid du tränat under ditt pass, desto längre tid kan det ta för immunförsvaret att återhämta sig.  Det finns dock en individuell betingad variabel.

Tiden för återhämtning ligger generellt på några timmar upp till ett dygn, men för en person som genomfört en mycket stor ansträngning, som tex vid ett Marathon, kan tiden för återhämtning bli mycket längre.

En person som är övertränad kan ha ett sämre immunförsvar, då den personen tränar ofta och intensivt vilket kan leda till att deras fysiologi/immunförsvar får för lite tid för att återhämta sig, det här drabbar många elitidrottare.

Normalt ger jag träningsråd efter att ha gått igenom fysiologisk information, symtom, medicineringar, sjukdomar och grundkondition. Men nu gör jag det generellt och det viktigaste är att du lyssnar in din kropp. Hur mår du idag?  Känner du dig stark? Har du sovit bra?

Observera, träna inte om du har några symtom, har du symtom tycker jag du endast ska ta en lugn promenad om du orkar. Om du återhämtar dig efter en infektion, var försiktig och börja inte träna för snabbt efter tillfrisknande, man brukar som en gyllene regel säga att man kör en lugnare träning, lika länge som man varit dålig.

Träning kan vara ett bra komplement i dessa tider då träning kan höja ämnen i kroppen som gör att du mår bättre själsligen.

Om jag skulle generella råd för en träning kopplad till immunförsvaret, finns lite riktlinjer nedan:

  • Träna inte för högintensivt– lägg dig på en måttlig träning, kicka igång dina immunceller, det är jättebra. Men inte en allt för utmattande träning.
  • Du kan även växla mellan låg- och lite högre intensitet, någon minut lite intensivare och sedan tillbaka till ett lugnare tempo och återhämta dig lite.
  • Träna runt 20–30 minuter per gång

Efter ditt träningspass, ta dig tid att vila, djupandas eller gör något som får dig att koppla av, se återhämtningen som en viktig del av ditt träningsprogram.

Jag själv har tagit fram mina stavar och istället för gymmet kör jag nu Nordic Walking, kul för det är även något vi kan göra tillsammans med andra, så man blir lite mindre isolerad.

Sen som vanligt strövar jag även runt i naturen, inte för att stärka konditionen, utan för hela mitt välbefinnande.

I Omtanke, Elena