I Evimetrix varumärkesundersökning Swedish Brand Award har 1 237 individer uttalat sig om 8 apoteksmärken och Apotea är det varumärke som lyser starkast i kategorin.
Om man jämför fysiska apotek så är det Apoteket AB som är det starkaste märket.
Totalt sett kommer Apoteket AB på andra plats och Apotek Hjärtat på tredje.
Varumärkesstyrkan som utgör grunden för utmärkelsen Swedish Brand Award bygger på måtten Nöjd Kund Index (NKI) och kännedom. Genom att väga de här två måtten mot varandra blir det möjligt att jämföra olika varumärken oberoende av storlek och det ger ett rättvist resultat som tar hänsyn till både hur omtyckt och hur välkänt ett varumärke är.
Att bygga stark kännedom handlar i mångt och mycket om att synas och höras på rätt ställen och med rätt budskap. Att skapa nöjda kunder är lite svårare och kräver ibland långtgående analyser av hur kunderna vill bli behandlade och kommunicerade till.
”För att kunderna ska bli nöjda med sitt apotek gäller det förutom att vara ett starkt varumärke, också att ha snabba leveranstider, vara snabb att svara på frågor (chattfunktion), hantera covid-19 på ett bra sätt och att ha bra priser” säger Peter Wissing som är ansvarig för undersökningen på Evimetrix.
Förutom Apotea, Apoteket AB och Apotek Hjärtat har också Apohem, Apoteksgruppen, Kronans Apotek, Lloyds Apotek och Meds mätts.
Evimetrix Swedish Brand Award täcker i år totalt ca 400 varumärken i 35 kategorier.