Apotea fick under tisdagen utmärkelsen Sveriges mest hållbara e-handel av Sustainable Brand Index.
Det är Europas största oberoende varumärkesstudie om hållbarhet och mäter konsumenters hållbarhetsuppfattning av olika branscher och varumärken.
”Vi som arbetar på Apoteaa är oerhört stolta och glada över att ha utsetts till Sveriges mest hållbara e-handel. Det är ett kvitto på att vårt hållbarhetsarbete gör skillnad i hur vi uppfattas av våra kunder. Hållbarhet borde vara i fokus hos alla e-handlare och vi försöker inspirera och driva på utvecklingen för branschen”, säger Sofia Modig, hållbarhetschef på Apotea.
Sustainable Brand Index är Europas största oberoende varumärkesundersökning om hållbarhet och svarar på hur ett varumärke uppfattas av sina kunder. Studien, som publicerats varje år sedan 2011, bygger på forskning och marknadsundersökningar bland konsumenter och visar hur varumärken uppfattas inom miljö- och socialt ansvar. Det redovisas sedan i en rapport tillsammans med en officiell rangordning.
Igår publicerades vinnarna i 35 olika branscher och Apotea blev vinnare inom kategorin e-handel. På grund av den rådande situationen med corona var prisutdelningen flyttad från Posthuset i Stockholm till webben och presentationen av rapporten ägde rum online.
Apotea arbetar på bred front med hållbarhet och med Sveriges största takplacerade socellsanläggning produceras grön el till verksamheten. Företaget arbetar även ständigt med att ställa höga krav på leverantörer när det kommer till produktinnehåll, förpackningar och transporter med syfte att minska verksamhetens påverkan på miljön. Utöver det har Apotea i flera år haft ett nära samarbete med SOS Barnbyar och WWF Världsnaturfonden och under 2019 samlades det totalt in 13 miljoner till välgörenhet.
”Klimatet är en viktig fråga för Apotea och vi vill ta ansvar för vår gemensamma framtid. Vår ambition är att bli Sveriges mest hållbara företag och vi fortsätter vårt arbete mot det målet”, avslutar Sofia Modig.