Den nya digitala arbetsplatsen kringgår begränsningar som tid och plats

En ny rapport från Verizon Business, ”Recreating Work as a Blend of Virtual and Physical Experiences” undersöker den påverkan ökningen av distansarbete har haft och diskuterar de viktigaste områdena att fokusera på framöver för att anpassa sig till nya sätt att arbeta.

Den nya digitala arbetsplatsen kringgår begränsningar som tid och plats 1Rapporten som utförts i konjunktion med Harvard Business Review Analytic Services baseras på feedback från 1080 globala affärsledare och utfördes i maj 2020.

”Den globala pandemin påskyndade denna flytt till en digital arbetsmiljö och affärsledare behöver använda lärdomarna från vi ser nu för att framtidssäkra sina organisationer”, kommenterar Sampath Sowmyanarayan, President of Global Enterprise, Verizon Business. ”Att se hur deras nätverk, säkerhet och de anställdas system för samarbete har fungerat under pandemin borde ge ritningen för vägen framåt. Genom att agera nu kan de fånga de anställdas och kundernas behov och skapa en linjering över organisationen allt eftersom de rör sig in i en den nya normalen”.

Framgångsrika upplevelser för framtida arbete

86 % av företagen ser att den digitala arbetsplatsen kommer att existera samtidigt som den fysiska arbetsplatsen i framtiden, där 78 % förväntar sig att öka mängden distansarbete.

Dessa insikter kommer från bra upplevelser under första perioden av pandemin. Hela 61 % av företagsledarna rapporterade att kvaliteten av distansarbetet låg i linje med det som utförs på den fysiska arbetsplatsen. Fördelarna med att arbeta hemifrån innefattade att 52 % upplevde bättre samarbete, 57 % och nästan hälften såg en ökning i produktivitet (44 %).

Många företag drog nytta av att använda teknologi för samarbete för att bibehålla produktiviteten där videokonferenser toppade listan med (98 %) där andra verktyg som fildelning (97 %), direktmeddelanden/chatt (95 %), andra samarbetsmetoder (t.ex. Slack eller Teams – 88 %) och molnbaserat samarbete (85 %) refererades till.

Att använda teknik för att möjliggöra en skillnad

Rapporten belyser också att företag som har en strategi för den digitala arbetsplatsen konsekvent ser bättre avkastning på sina investeringar. Ett exempel är att 52 % såg ökad produktivitet gentemot endast 40 % av de som inte hade en sådan strategi. Användningen av teknik är den stora skiljelinjen i denna strategi.

Potentialen med 5G-teknik ansågs erbjuda mer transformativa förändringar där en femtedel (20 %) av de svarande säger att det kommer möjliggöra dem att utföra arbete de aldrig har kunnat göra tidigare. Av svaranden säger 28 % att de tror att det kommer möjliggöra nya affärsmodeller att utforskas som adderar mervärde till deras affär. Hela 41 % ser att  5G kan bli verklighet för deras organisation inom två år och kan öppna dörren till applikationer med högre kvalitet och lägre latens för video och augmenterad eller virtuell verklighet (AR/VR).

Föga förvånande var säkerheten flaggat som en potentiell barriär vilken kan komma att sakta in framfarten för digitalt arbete (35 %). Däremot underströk 86 % vikten av att se till datasäkerheten för att få ut mesta möjliga värde av deras digitala investeringar i framtiden.

Rapporten fokuserar på tre fokusområden för framgångsrikt digitalt arbete:

  • Arbeta smartare: COVID-19 har tvingat fram en bred användning av video och onlinekonferenser. Smarta organisationer ökar effektiviteten genom att integrera dessa med samarbetsverktyg som dokumentdelning, whiteboard- och anteckningsverktyg för att låta anställda samarbeta på distans i realtid.
  • Prioritera enkelhet och integration: För att säkerställa en sammanhängande, produktiv arbetsmiljö bör verktygen vara enkla att använda och integrera sömlöst med andra produktivitets- och samarbetsverktyg.
  • Kom ihåg säkerheten: Potentiella säkerhetshål finns på de anställdas datorer, enheter, hemmanätverk, appar och representerar ett växande hot med skiftet mot distansarbete. Säkerhet i enterpriseklass möjliggör för företag att identifiera och skydda sig mot bedrägerier och säkerställer att privata samtal och möten är fortsatt privata. Företag borde också överväga att implementera träning i säkerhet för slutanvändarna, acceptabla policys som minskar användarnas exponering mot hot, och nya säkerhetspolicys för distansarbete som tvåfaktorsautentisering.