Vår skärmtid: Kan vara mer positiv än negativ

Vår ökade skärmtid har blivit ett hett diskussionsämne. Vissa hävdar att mer tid borde spenderas på att göra saker offline, medan andra menar att det är en naturlig utveckling.

Vår skärmtid: Kan vara mer positiv än negativ 1Skärmtiden har inte bidragit till att sysselsättningsgraden har minskat. Den har istället blivit digital. Anledningen till att vi inte ringer samtal lika ofta är för att det är enklare, och billigare, att kommunicera via sociala medier. Det finns inte längre något behov av att gå till banken, posten, apoteket eller liknande verksamheter. Allt detta och mer går att nå via internet.

Det behövs ingen digital detox

Enligt rapporten Skärmliv spenderar den svenska befolkningen strax över tre timmar om dagen på sina smarttelefoner. Det är den mest föredragna enheten och den ökar i användning framför surfplattan och den bärbara datorn. Det är via smarttelefonen som svenskarna väljer att surfa på webben, läsa mejl, skrolla sociala medier, streama videor, lyssna på musik, boka tjänster, shoppa och kommunicera via meddelandetjänster eller samtal.

I samma rapport svarade deltagarna på om de ibland tog en digital detox. En digital detox innebär att man väljer att inte använda sina digitala enheter, eller specifika applikationer, under en viss tid. Det här är något som docenten Elza Dunkels, som arbetar vid Umeå Universitet, menar inte är nödvändigt. Hon föreslår att det är bättre att anpassa sin användning om man av någon anledning tycker att man använder sin mobil för ofta, eller exempelvis surfar på sociala medier för mycket. Att helt avstå från att använda sina digitala enheter kan till och med leda till problem, eftersom det är via dem vi når alltifrån e-legitimationer till betaltjänster.

Otroliga fördelar

Det finns flera positiva aspekter med vår ökade skärmtid. Informationssökandet går snabbare och är enklare. Detsamma gäller kommunikationen. Därtill kommer alla extra tillägg, såsom musikstreaming, filmstreaming och spel. Musikstreamingen utgör en stor del av vår mobilanvändning, vilket är lätt att glömma bort. I USA står musikstreaming via Spotify, iTunes, Tidal och andra musiktjänster för majoriteten av den dagliga skärmtiden. Det här är nödvändigtvis inte tid som inte spenderas med skärmen i handen.

Traditionella tjänster har blivit mer tillgängliga. Speloperatören William Hill har varit verksam i över 85 år och finns nu främst på nätet. 800 spelautomater och hundratusentals oddsspel finns samlade på en och samma plattform. Denna är tillgänglig på flera enheter, vilket gör att användare inte längre behöver ta sig till ett ombud. Bibliotek har börjat att streama ljudböcker och poddar. Den digitala tidningen växer till förmån för papperstidningen.

Hitta balans

Med allt detta sagt är det viktigt att hitta en balans. Enligt Rehabakademin är det t.ex. bra att:

  • Lägga ifrån sig mobil och andra enheter minst en halvtimme innan läggdags.
  • Bestämma fasta tider, eller tillfällen (exempelvis på bussen eller vid matbordet) som mobil och andra enhet inte används.
  • Göra en självkontroll – känns det som att den senast tidens internetanvändning har varit positiv eller negativ? Oavsett svar, varför har den varit det?

Enligt Dunkels är skärmtiden inte negativ. Det är inte något som står i vägen för livet, utan det är en del av det. Det gäller däremot att hitta en balans i användandet, så att det kan fortsätta att informera och underhålla oss på ett bra sätt.